ویرایش یا ویراستاری-ویراستاران

ـ سیدفضل‌الله میرقادری کتاب را ویراستاری کرده است.
ـ تاکنون حدود صد کتاب را ویراستاری کرده‌ام.
ـ یکی از کارهایی که آنجا انجام می‌گرفت، این بود که وقتی کسی غزلی یا قصیده‌ای می‌خواند، آن را ویراستاری طولی می‌کردند؛ یعنی می‌گفتند که جای این بیت اینجا نیست؛ جایش قبل از این بیت قبلی است.
ـ آیا ویراستاری عبارت بالا ایرادی دارد؟

هر شغل و حرفه‌ای عنوانی دارد و به کارهایی که در آن شغل و حرفه انجام می‌شود، نام یا نام‌هایی داده‌اند. برای نمونه، «رانندگی» عنوان شغل است و «راندن» کاری است که در آن شغل انجام می‌شود. به‌ همین‌ ترتیب، «جوشکاری» و «بنایی» و «نجاری» و «معلمی» عنوان شغل است و «جوش‌دادن» و «خانه‌ساختن» و «صندلی‌ساختن» و «درس‌دادن» کاری است یا بخشی از کاری است که در این حرفه‌ها صورت می‌گیرد.

«ویراستاری» و «ویرایش» نیز چنین حالتی دارد. دخل‌وتصرف‌ها و حک‌واصلاح‌هایی که ویراستار در متن می‌کند، «ویرایش» است؛ اما مجموعۀ این کارها تحت عنوان «ویراستاری» شناخته می‌شود.

متفاوت «با» یا «از»؟

به‌طور کلی، اسم شغل را وقتی به کار می‌بریم که نگاهی کلان به مجموعۀ کارها داشته باشیم و از بالا به آن بنگریم. هنگامی که سخن از کارهای تک و کوچک است، چنین کاربردی درست و دقیق نیست. با این‌ حساب، همان‌ طور که اگر بگوییم «داشتم ماشین را رانندگی می‌کردم» یا «خانه را بنایی می‌کردم» یا «میز را نجاری می‌کردم»، کلاممان طبیعی و درست نیست، گفتنِ اینکه «این کتاب را من ویراستاری کرده‌ام»، چندان طبیعی و صحیح نیست.

با این توضیحات، در تمام جمله‌های بالا به‌جای «ویراستاری»، باید «ویرایش» نشاند.

مقالات پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پُر کردن این بخش الزامی هست
پُر کردن این بخش الزامی هست
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
کپی شد