virastaran.net/ma/22286

فیلم معرفی «ویراستاران» در برنامهٔ «خرید ایرانی» | کارگاه آموزشی و دفتر

«ویراستاران» در رسانه‌ها, آغاز, کارنامهٔ پروپیمان «ویراستاران», کیستی «ویراستاران»

فیلم معرفی «ویراستاران» در پایان این متن است. اگر وقت ندارید که توضیحِ پسِ قصه را بخوانید، یک‌راست بروید سراغ فیلم! ‌


آقای داوود آجرلو از تهیه‌کنندگان مستقل و خوش‌فکر صداوسیماست. از همان دیدار اتفاقیِ نخستمان، او علاقه‌مندِ راه ما شد و ما ستایندهٔ دغدغه‌ٔ او در زمینهٔ زبان فارسی. در دورهٔ دوسه‌سالهٔ آشنایی‌مان، بسیار کوشید مسئولان شبکه‌های سیما را راضی کند برای آماده‌کردن برنامه‌ای با عنوان «به فارسی حساس شو!» با اجرای مؤسسهٔ «ویراستاران» و کارگردانیِ او و هزینهٔ صداوسیما.

نتیجهٔ بیش از ده جلسهٔ جورواجور، کلی هماهنگیِ ریزودرشت، برنامه‌ریزی‌های مختلف، صرف‌شدن یک روزِ کاملِ پنج نفر در استودیو، تدوین چند نمونه‌کار جذاب، گرفتن ده فیلمکِ جداگانه از همکاران در دفتر، یک‌عالمه بحث و برو و بیا و… همه و همه، شد هیچ! چرا؟ چون راضی‌کردن مدیران تصمیم‌گیر صداوسیما سخت بود، جایی برای چنین برنامه‌هایی تدارک ندیده بودند، زبان فارسی اولویتِ واقعی برایشان به حساب نمی‌آمد و وضع مالی سازمان صداوسیما خراب بود. دست‌آخر هم رؤسای سازمان عوض شدند و روز از نو، روزی از نو!

چند ماهِ دیگر هم گذشت. آقای آجرلو، از آن دوندگی‌ها ناامیدشده و نشده، زنگ زد به ما که:

تهیه‌کنندگیِ برنامه‌ای با عنوان «خرید ایرانی» برای معرفی تولیدی‌ها و خدماتی‌ها و کارآفرین‌های ایرانی در شبکهٔ ایران‌کالا به من پیشنهاد شده و داریم کارهایش را می‌کنیم. شرکت‌ها و مؤسسه‌های مختلفی انتخاب کرده‌ایم. قصد داریم معرفی «ویراستاران» هم یکی از قسمت‌های این برنامه باشد.

گفتیم:

اگر معرفی «ویراستاران» حرکتی تبلیغی است، ما نه پولش را داریم و نه تا حالا ریالی برای تبلیغ به جایی پرداخته‌ایم. چند باری هم که به صداوسیما رفته‌ایم، مثلاً برای خندوانه یا مهمان‌خانه یا رادیو ایران، یا درخواست خودشان بوده یا سفارش کسی. همه از دَم رایگان بوده است.

مهدی صالحی دره‌بیدی، دبیر انجمن ویرایش، در «خندوانه»

گفت:

تهیه و پخش این برنامه رایگان است. طرحی است از شبکهٔ ایران‌کالا برای معرفی فعالان اقتصادی کوچک و بزرگ. شما هم جزو معدود کارآفرینان فرهنگی هستید و موفق بوده‌اید و… . با توجه به ماهیت شبکه و برنامهٔ «خرید ایرانی» تأکید بر معرفی چند نکته است: ویژگی‌های محصولات، کیفیت خدمات، شیوه‌های مشتری‌مداری و ایرانی‌بودنِ کسب‌وکار.

خب، کارویژهٔ مؤسسهٔ «ویراستاران» دو چیز است: ویرایش می‌کنیم. ویرایش یاد می‌دهیم.
گفتند از هر دو جنبه می‌خواهیم تصویر برداریم. برای جنبهٔ ویرایش، دفتر مهیّا بود و بچه‌ها پابه‌رکاب بودند. برای آموزش هم، از بخت خوش روزگار، در حال برگزاری کارگاه ۱۸۵ «ویرایش و درست‌نویسی» بودیم، این بار در دانشکدهٔ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران و به‌میزبانی انجمن علمی‌دانشجویی ادبیاتِ آن دانشکده.

معرفی ویراستاران-کارگاه ویرایش-دانشکده ادبیات دانشگاه تهران

چهارشنبه ۱۹اردیبهشت۱۳۹۷ دو همکارِ قبراق و خوش‌برخوردِ ایشان آمدند سرِ کلاس و فیلم گرفتند. جلسهٔ دهمِ کارگاه «ویرایش و درست‌نویسی» بود، پنج‌شش نفری آن روز غایب بودند، قرار بود گواهی‌ها را بدهیم، کلاس ۲۳۳ دانشکدهٔ ادبیات پُرنور بود، نیمکت‌هایش تاریخی بودند و تخته‌سیاه و گچش محشر!
آن دو عزیز بعدش به دفترمان آمدند و از فضای «شغل ویرایش» هم فیلم و صوت گرفتند تا دو جنبهٔ معرفی «ویراستاران» کامل شود.

معرفی ویراستاران-ویرایش-کار فرهنگی-محیط کار-همکاری

گذشت و گذشت و دیگر خبری نگرفتیم و ندادند… تا اینکه یکی از دوستان گفت که در ایران‌کالا پخشتان کرده‌اند: شنبه ۴اسفند۱۳۹۷. حالا از شانس ما، همین یک شبکهٔ ایران‌کالا در «تلوِبیون» آرشیو نمی‌شود! یک هفته بعد، یکی از دوستانِ دیگر پیام داد که دارد توی ایران‌کالا می‌بیندِمان. بالاخره توانستیم فیلم معرفی «ویراستاران» را از وبگاهِ ایران‌کالا بیابیم.

وقتی از آقای آجرلو بابت پخش‌شدن برنامه تشکر کردیم، پاسخ داد که شبکهٔ ایران‌کالا به خودِ تهیه‌کننده نیز نمی‌گوید کدام قسمت را کِی پخش می‌کند. جالب‌تر اینکه گفت:

در فاصلهٔ چندماههٔ میان ضبط‌کردن و پخش‌شدنِ این برنامه، دوباره از من خواستند که بیا و آن برنامهٔ «به فارسی حساس شو!» را راه بینداز و به نتیجه برسان. دوباره دویدیم و نمونه‌ها را بردیم و نمونهٔ جدید ساختیم و… بعد از مدتی دوباره گفتند بی‌خیال!

بله، به این صورت! امیدواریم زبان فارسی در حد برنامه‌های دیگرِ صداوسیما مهم شود.

معرفی ویراستاران-ویرایش-کار فرهنگی-محیط کار-همکاری

ناگفته نمانَد: فیلم‌هایی که آنان گرفتند و حرف‌هایی که ما زدیم، بیش از این پنج‌شش دقیقه بود. طبیعی است که محدودیت‌های زمانی و چهارچوب برنامه و نکته‌های مدنظرِ شبکه و تهیه‌کننده، همگی، در کار بوده تا چنین نتیجه‌ای در تدوینِ نهایی درآید. ما نیز نقشی در گزینش و چینش محتوا نداشته‌ایم.

در ضمن، تصویر و صحبت برخی همکاران ما و نیز برخی شرکت‌کنندگان کارگاه ویرایش را بنابه ملاحظاتی که می‌دانیم و می‌دانید، تا جایی که می‌شده محدود یا حذف کرده‌اند! دست ما کوتاه است و از این عزیزان عذرخواهیم.

اکنون تقدیم به شما:


فیلم معرفی «ویراستاران» در شبکهٔ ایران‌کالا 


از داوود آجرلو و همکاران کاربلدش سپاسگزاریم برای معرفی «ویراستاران» در برنامهٔ «خرید ایرانی». به‌پاس اقدام‌ها و کمک‌های بی‌چشمداشت ایشان، راه ارتباط با وی را اعلام می‌کنیم:
09121977783 t.me/Davoodajorlou

‌‌


اگر می‌خواهید «ویراستاران» را بیشتر بشناسید، فِرسته‌های کیستی «ویراستاران» کمکتان می‌کند. سابقهٔ زمانی و مکانیِ کارگاه‌های «ویرایش و درست‌نویسی» را در اینجا فهرست کرده‌ایم و فهرست کامل نهادهای خصوصی و دولتیِ میزبان را در اینجا.

مقالات پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پُر کردن این بخش الزامی هست
پُر کردن این بخش الزامی هست
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
کپی شد