ناویراسته: تهران ده کوچکی در شمال ری بوده است. این ده در مقابل شهر پرآوازه ری آنقدر بی اهمیت بوده که در بررسی متون تاریخی تا قرن چهارم سخنی از آن به میان نیامده است.اولین بار از تهران در کتاب فارسنامه ابن بلخی (510 ق)آنهم با معرفی انار تهرانی که میوه ایست نکونام برده شده است.ولی آنچه که باعث گردید تهران به یک باره و در مدت زمان اندک معروف گردد حضور در همسایگی شهر ری است.شهر ری با بیش از 5000 سال قدمت که آثار بجای مانده از آن درکاوشها بدست آمده و نام آن در کتابهای مقدس مانند اوستا،عهد عقیق،آثار یونانی ودر سنگ نوشته های باستانی مانند کتیبه داریوش در بیستون کرمانشاه نام برده شده است.

درنگ: تهران ده کوچکی در شمال ری بوده است. این ده در مقابل شهر پرآوازه ری آنقدر بی اهمیت بوده که در بررسی متون تاریخی تا قرن چهارم سخنی از آن به میان نیامده است.اولین بار از تهران در کتاب فارسنامه ابن بلخی (510 ق)آنهم با معرفی انار تهرانی که میوه ایست نکونام برده شده است.ولی آنچه که باعث گردید تهران به یک باره و در مدت زمان اندک معروف گردد حضور در همسایگی شهر ری است.شهر ری با بیش از 5000 سال قدمت که آثار بجای مانده از آن درکاوشها بدست آمده و نام آن در کتابهای مقدس مانند اوستا،عهد عقیق،آثار یونانی ودر سنگ نوشته های باستانی مانند کتیبه داریوش در بیستون کرمانشاه نام برده شده است.

ویراسته: تهران دِه کوچکی در شمال ری بوده است. این ده در مقابل شهر پُرآوازهٔ ری آن‌قدر بی‌اهمیت بوده که در متون تاریخی تا قرن چهارم، سخنی از آن به‌میان نیامده است. اولین بار در کتاب فارس‌نامهٔ ابن‌بلخی (وفات: ۵۱۰ق) از تهران نام برده شده است؛ آن‌هم با معرفی انار تهرانی که میوه‌ای است نکو. آنچه باعث شد تهران به‌یک‌باره و در مدت‌زمان اندکی معروف شود، همسایگی آن با شهر ری بود. شهر ری بیش از ۵هزار سال قدمت دارد و آثار به‌جای‌مانده از این تاریخ بلند، درکاوش‌ها به دست آمده است. از ری، در کتاب‌های مقدس مانند اوستا و عهد عتیق و نیز آثار یونانی و در سنگ‌نوشته‌های باستانی، مانند کتیبهٔ داریوش در بیستون کرمانشاه، نام رفته است.

گزارش: اصلاحات صوری متن این‌چنین بود: فاصله‌گذاری، نشانه‌گذاری، عددنویسی، دستورخط. اصلاحات زبانی متن نیز در این زمینه‌ها بود: دقت‌ورزی معنایی، جمله‌های تودرتو، خطای منطقی و… .


متن بناهای تاریخی، ۲۴مهر۱۳۹۳.

مقالات پیشنهاد شده

3 دیدگاه. دیدگاه خود را ثبت کنید

  • سلام
    آیا می‌توان این جملات را به کار برد؟ کدام یک از این جملات درست‌اند؟ محسن مدیر عالی‌ای است یا محسن مدیر عالیی است
    آیا با و بی وقتی با ضمیر می‌آید، با نیم‌فاصله باید باشد؟ مثل بی‌من یا بی من
    آیا است همیشه باید به‌صورت کامل بیاید؟ مثلا در شعر امشب شب شعر است یا امشب شعرست
    آیا عدد همیشه از معدود جدا آورده می‌شود؟ مثل: یک بار یا یک‌بار
    آیا است همیشه جدا آورده می‌شود یا با نیم‌فاصله؟ مثل شده‌است یا شده است
    از «دهان کسی شنیدن» آیا با فاصله درست است یا نیم‌فاصله؟
    در کلماتی که حرف چسبان ندارند اگر با نیم‌فاصله بیایند، آیا می‌توان نیم‌فاصله نگذاریم چون در رایانه به صورت اتوماتیک فاصله قرار می‌گیرد.
    ممنون

    پاسخ
  • «به‌دست آمده است» یا «به دست آمده است»؟

    پاسخ
  • دستورخط فرهنگستان در بازنگری‌اش در سال ۱۳۹۹ نظرش را به دومی تغییر داد. الان اصلاحش کردیم. سپاس.
    بازنگری دستورخط هنوز ابلاغ نشده.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پُر کردن این بخش الزامی هست
پُر کردن این بخش الزامی هست
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
کپی شد