virastaran.net/a/11020

ابزار کارتان همراهتان باشد | سه نکته از تجربه‌ای کاری

آموزش, ابزار ویرایش, بایدها و نبایدها, تجربه‌های کاری, دربارهٔ ویراستار, دربارهٔ ویرایش, مبانی ویرایش, ویرایش و درست‌نویسی

درس‌نامه ویرایش-جزوه ویرایش-کار گروهی-تجربه کاری-ویراستاران

سال ۱۳۹۰ کار ویرایش دو جزوهٔ آموزشی کلاس‌های «کار با ربات‌های لگو» را برای شرکتی انجام دادم. چند نکتهٔ مهم از این کار آموختم که با شما در میان می‌گذارم.

کار طوری بود که باید برای صحبت دربارهٔ برخی نکات ویرایشی و کسب نظر، به آن شرکت می‌رفتم. بردن لپ‌تاپ و فلش، جزو ضروریات بود. در واپسین لحظاتی که داشتم وسایلم را جمع می‌کردم، شیوه‌نامهٔ نشانه‌های ویرایشی روی کاغذ را برداشتم و چه خوب شد که چنین کاری کردم. کار به‌صورت دو جزوه بود که اولی را روی کاغذ دریافت کردم و دومی را روی فایل. سفارش‌دهنده نمی‌دانست Publisher آفیس را روی لپ‌تاپ یا دسک‌تاپ دارم یا نه؛ بنابراین جزوهٔ اول را پرینت گرفته بود. کار اول را روی کاغذ انجام دادم و شیوه‌نامهٔ «ویراستاران» را هم که با خود برده بودم، به آنان دادم تا تغییراتی که روی کاغذ داده بودم، در فایل وارد کنند. کار دوم را که روی فایل بود، در Publisher انجام دادم و… .


نکتهٔ نخست اینکه همیشه آفیس را روی سیستم به‌صورت کامل نصب کنیم. ممکن است بعضی از برنامه‌ها را هیچ‌گاه استفاده نکنیم؛ اما در برخی مواقع که چنین سفارش و کاری می‌رسد، داشتن آن بسیار مفید خواهد بود.

نکتهٔ دیگر اینکه همیشه جزوه را همراه خود داشته باشیم. البته حمل جزوهٔ کم‌حجم‌تر دورهٔ دو سال پیش که از نیاکان ابتدایی جزوهٔ پرحجم کنونی است، راحت بود. امیدوارم روزی جزوهٔ «ویراستاران» را کتاب بنامیم؛ زیرا نکاتی ویرایشی که به گستردگی زبان است، مدام اضافه می‌شود و تغییر می‌یابد.‌ به‌ هر حال، نکتهٔ مهم همراه‌داشتن جزوه است. اگر احتمال ۱درصد هم وجود داشته باشد که از آن استفاده کنیم، همراه‌داشتن آن می‌ارزد.

نکتهٔ سوم اینکه هیچ‌گاه از یادگرفتن برنامه‌های جدید واهمه نداشته باشیم. من تا قبل از آن تاریخ، با Publisher کار نکرده بودم؛ اما ویرایش با آن سخت نبود. برخی مواقع هم که مشکلی پیش می‌آمد، با مسئول آن کار تماس می‌گرفتم و اشکالاتم را می‌پرسیدم.


در ویراستاری، همچون سایر حرفه‌ها، مسائل پیش‌پاافتاده‌ای وجود دارد که معمولاً از نظر دور می‌مانند و نادیده‌گرفتن این جزئیات باعث اتلاف وقت و توان ویراستار می‌شود.

مقالات پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پُر کردن این بخش الزامی هست
پُر کردن این بخش الزامی هست
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
کپی شد