virastaran.net/a/15445

#آواچهٔ ۲۶، ملاک محاسبه

آموزش, آواچه, تجربه‌های کاری, خدمات «ویراستاران», دستمزدها, ویرایش و درست‌نویسی

▪️ دستمزد، ملاک محاسبه، ویرایش رایانه‌ای
▪️ دستمزد حروف‌چینی و ویرایش و ترجمه و… را با کدام ملاک محاسبه کنیم؟ «صفحه‌ای» یا «واژه‌ای»؟


۳۰۰ کلمه یک صفحه است. تازه بعضی‌ها صفحه را ۲۵۰ کلمه حساب می‌کنند. تعداد صفحات اصلاً مهم نیست. شما اگر در کامپیوتر اندازهٔ قلم را ۸ بگذاری، ۵۰۰ کلمه هم در یک صفحه جا می‌شود. اگر اندازهٔ قلم را ۲۰ بگذاری، ۱۰۰ کلمه هم جا نمی‌شود. برای همین، همیشه معیار کلمه را به‌خاطر بسپارید و معیار صفحه را برای همیشه از ذهنتان پاک کنید.

اگر می‌روی تایپ کنی، بگو در یک صفحه چند «کلمه» قرار است تایپ کنی؟ اگر از حاشیه و فاصله و اندازهٔ قلم صحبت کرد، بدان دارد سرت کلاه می‌گذارد. بگو من به این‌ها کاری ندارم، فرقی ندارد اصلاً تو با قلم ۷۰ بزن. تو فقط در یک صفحه ۳۰۰ کلمه به من بده. ورد خودش تعداد کلمات را می‌شمرد و می‌گوید مثلاً این ۳۰هزار کلمه است. تعداد صفحاتی که آن پایین نشان داده می‌شود، اصلاً مهم نیست. ۳۰هزار کلمه را در ذهنت تقسیم بر ۳۰۰ می‌کنی می‌گویی این کتاب ۱۰۰ صفحهٔ ۳۰۰کلمه‌ای است. اصلاً مهم نیست آن پایین نوشته ۴۰۰ صفحه یا ۶۰ صفحه.

«واو» را هم حساب می‌کند. «می‌رود» را اگر نیم‌فاصله نزده باشید، دو کلمه حساب می‌کند. ولی اگر نیم‌فاصله زده باشید، یکی حساب می‌کند. آن‌وقت ببینید تایپیست حرفه‌ای که کلمه‌ای از شما پول می‌گیرد و نیم‌فاصله را می‌زند، چقدر حلال‌خور است! چون «می‌رود» را با سختی با نیم‌فاصله می‌زند و تازه یک کلمه برایش حساب می‌شود. یعنی زحمتی هم می‌کشد، تازه از دو کلمه می‌رسد به یک کلمه. ولی تایپیست غیرحرفه‌ای اسپیس می‌زند و دو تا حساب می‌شود.

در کارهایی که حروف‌چینی‌اش خوب است، کار ما هنگام ویرایش راحت است. ولی اگر حروف‌چینی‌اش بد باشد، آن‌قدر بیچاره می‌شویم که حد ندارد.


تاریخ انتشار در کانال تلگرامی «ویراسـتاران»: ۱۴فروردین۱۳۹۶.

مقالات پیشنهاد شده

2 دیدگاه. دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پُر کردن این بخش الزامی هست
پُر کردن این بخش الزامی هست
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
کپی شد