virastaran.net/a/12361

نشست انتشارات فنی با موضوع «غلط و صحیح در زبان»

آموزش, تفاوت زبان‌شناسان و پاکی‌گرایان, خطر ساختارهای بیگانه, دربارهٔ زبان, زبان در خطر است؟, مبانی ویرایش, ویرایش و درست‌نویسی

دومین نشست با موضوع «غلط و صحیح در زبان»، روز چهارشنبه ۲۴دی۱۳۹۳ در انتشارات فنی با سخنرانی ابوالحسن نجفی و امید طبیب‌زاده برگزار شد. این یادداشت به‌قلم افسانه دارسنج، تکه‌ای از بحث‌های آن نشست است:

‌گل‎چیده‎هایی از نشست انتشارات فنی با موضوع «صحیح و غلط در زبان»

فاصله‎ای بین معیارنویسان و غیرمعیارنویسان هست که اسمش را حفره، سوراخ، شکاف یا هرچه شما می‎پسندید، می‎گذاریم. از دیدگاه برخی صاحب‎نظران، این شکاف قرار نیست نقش «دیوار برلین» را در زبان فارسی بازی کند و دو آلمان در این عنصر مهم فرهنگی فارسی‎زبانان پدیدار سازد.

این شکاف در ذات زبان هست و فقط هم مختص زبان ما نیست؛ پس بترسیم از دیدگاهی که این دیوار را ایجاد کرده و دو گروه «فرهیخته‎نویس» و «عامی‎نویس» را مطرح می‎کند؛ چراکه نه‌تنها اختلاف بین این دو هرگز از بین نمی‎رود، بلکه به‌مرور این ستیز در شیوهٔ به‌کارگیری زبان تا مرز اختلاف نژادی پیش خواهد رفت و تعابیر طبقهٔ «کارگر» و «روشن‎فکر» را به اصلی انکارناپذیر در بین اهل قلمِ فارسی‎زبان ترویج می‎دهد.

در این میان وظیفهٔ ویراستار چیست؟

دو مثال زنده و متداول در نشست مطرح کردند که بحث عینی‎تر شود و از حالت نظری خارج:

عبارت «مراقب خودت باش» هنگام خداحافظی، مثالی است از نحوهٔ استفادهٔ رایج از عبارتی که شاید کاربرد آن فقط زمانی درست باشد که بخواهیم به کسی یا کسانی هشدار دهیم و بگویم در خطر جدی هستند. چه بسا به‎زبان‎آوردن این عبارت هنگام خداحافظی با یک معیارگوی کهن‌سال، برای وی دل‌واپسی هم ایجاد کند؛ در حالی‌ که اکنون دوستان هم‎سن به‎راحتی می‎گویند و حس خوشایندی هم از شنیدن این عبارت دارند. به‎نوعی، شادتر می‎شوند که برای طرفشان تا این حد عزیزند.

انصافاً این عبارت که زمانی حتی استادمان دکتر نجفی را نیز ترسانده بود، اکنون به‎قدری رایج شده که دکتر هم پذیرفته است. علت ترویج راحت و زودهنگام این عبارت چیست؟ اینکه به ساختار زبان لطمه‎ای نمی‎زند.

مثال دوم: واژهٔ «برای» به‌گفتۀ آقای کافی، امروزه به‌معنای «مال» استفاده می‎شود و با شتاب هم در حال ترویج است. صبح روز نشست، پرسش بارز بخش ویراستاریِ انتشارات فنی، ترویج استفاده از این واژه بوده است و آقای کافی هم به همکارانش قول داده بود که در این نشست، تکلیف این واژه را معلوم می‎کند.

سؤال را از استاد نجفی پرسید. پاسخ استاد چنین بود:

اولاً اینکه می‎گوید «همه» این واژه را به‎کار می‎برند، از نظر من جای شک دارد. گفتنِ «همه این واژه را به‎جای مال استفاده می‎کنند» احتیاط دارد. ثانیاً اگر روزی رسید که همه به‎کار بردند، شما هم به‎عنوان ویراستار بپذیرید. در حال ‎حاضر خیر، صحیح نیست که از ویرایش این واژه خودداری کنید.

چرا دکتر در این قبیل مثال‎ها سعی کرد قاطع پاسخ دهد؟ چون واژۀ «برای» صرفاً یک واژه نیست که جای واژهٔ دیگری نشسته باشد. گفتن «برای» به‌جای «مال»، ساختارشکنی است. وقتی می‎گوییم «این کتاب برای من است» به‌جای آنکه بگوییم «این کتاب مال من است»، حداقل اتفاقی که افتاده این است که گرته‎برداریِ کلامی از زبان انگلیسی کرده‎ایم.

نشست که به این نحوه پیش رفت، من به نتیجه‎ای رسیدم که نظر شخصی خودم است. لطفاً اگر اشتباه می‎گویم، اصلاح کنید:

آن شکاف و سوراخ و حفره، هرچه که اسمش باشد، از نظر من وقتی در «ساختار زبان» ایجاد شود، به اولین نشانه‎های «زخمِ بستر» می‎ماند که چنانچه درمانش نکنیم، کل یک عضو بدن را ناقص و به‌مرور نابود می‎کند.

نمی‎دانم چند نفر از شما عزیزان زخمِ بستر دیده‎اید یا اساساً تا چه حد با این نوع زخم و علت ایجادش و روش درمانش آشنایی دارید. جالب اینکه درمان این نوع زحم به پرستاری نیاز دارد؛ یعنی درست مثل کار ما ویراستاران که پرستار متن هستیم.

کافی است پرستار بیمار مبتلا به زخم بستر غفلت کند، نقطهٔ کوچک صرفاً تیره‎رنگ زخم، چالهٔ عمیقی می‎شود که بسته به عضو درگیر، حتی یک توپ والیبال را می‎توان در جای زخم فرو برد. چه بسیار بیماران آسیب‎نخاعی که با قطع نخاع زنده ‎ماندند و از زخم بستر بر روی تخت بیمارستان جان دادند.

علاج زخم بستر در مرحلهٔ اول درمان، فقط یک «تشک مواج» است. به‌نظرم مواج‎بودن این بستر، به پذیرش «سیال‎بودن» زبان خیلی نزدیک است. بپذیریم که اگر به‎روز بمانیم و سیر زبان را دنبال کنیم، به‎خوبی می‎توانیم جلوی زخم ساختارشکنی را بگیریم و زبان فارسی را حفظ کنیم.


گزارش این نشست را در اینجا بخوانید: غلط ننویسیم نقطه عطف نثر معیار فارسی است

مقالات پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پُر کردن این بخش الزامی هست
پُر کردن این بخش الزامی هست
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
کپی شد