virastaran.net/a/22088

ویرایش رایانه‌ای در کارگاهی تخصصی

آغاز, آموزش, کارگاه‌های حضوری

کارگاه ویرایش رایانه‌ای را در بستری نو پی گرفته‌ایم:

غیرحضوری (آفلاین، فیلمی، دانلودی)
با پاسخ‌گویی و پشتیبانیِ کامل مدرس

 

باید به «یادِمی» بروید
و آنجا نام‌نویسی کنید

و صفر تا صدِ کارگاه را همان جا پیش ببرید.

 

کد «ویراستاران» را بدون گیومه وارد کنید
و ۵۰،۰۰۰ تومان تخفیف بگیرید.

 

از اینجا به صفحهٔ دوره بروید.

 


 

ویرایش رایانه‌ای مفهومی دوبخشی است:
۱. ویرایش: اصل کارِ هر ویراستار در بهترسازیِ متن؛
۲. رایانه‌ای: ابزار کار ویراستار در ویرایش، به‌روش دیجیتال و با حذف کاغذ.

در کارگاه ویرایش رایانه‌ای دربارهٔ بخش اول، یعنی خودِ ویرایش، چیزی بیان نمی‌کنیم. برای آموختن ویرایش، کارگاهِ دیگری هست با عنوان کارگاه ویرایش و درست‌نویسی یا دورهٔ غیرحضوری ویرایش و درست‌نویسی که در آن، فارغ از اینکه روی کاغذ ویرایش می‌کنیم یا روی فایل، دربارهٔ خودِ ویرایش و درست‌نویسی سخن می‌گوییم، یعنی دربارهٔ کژتابی و حشو و خطای منطقی و گرته‌برداری و خطای دستوری و نایکدستی و دستورخط و عددنویسی و ارجاع و کتابنامه و… .

کارگاه ویرایش رایانه‌ای فقط بر بخش دوم، یعنی رایانه‌ای‌بودنِ ویرایش، متمرکز است. می‌گوییم حالا که قرار است با رایانه ویرایش کنیم، کدام اصول را رعایت کنیم و چه ترفندهایی به کار ببندیم تا کارِ ویرایشمان سریع‌تر و دقیق‌تر و تمیزتر پیش برود.

کمی جلوتر خواهید خواند که کارگاه ویرایش رایانه‌ای همان کارگاه تسلط بر وُرد نیست. کارگاه دستورکلی هم نیست. پس کارگاه ویرایش رایانه‌ای چیست؟

ویرایش رایانه ای-کار با کامپیوتر-ویراستار


 

چه گیرمان می‌آید؟ چه گیرهایی را برطرف می‌کند؟ 

برخی سرفصل‌های کارگاه ویرایش رایانه‌ای را تقدیمتان می‌کنیم، از زبان حال شما و به‌طنز:

‌۱. وقتی برای نویسندهٔ محترم کامنت می‌ذارم، حتی کامنت خیلی عادی، با چه لحنی بنویسمش که به تریجِ قبای همایونی برنخوره و نویسندهٔ نامحترم از آب درنیاد!

۲. چندین فایل وُرد رو چه‌رقمه می‌شه یه‌جا با هم ادغام کنم، بدون به‌هم‌ریختن فونت و این‌هاش؟

۳. لپ‌تاپ مناسبِ ویراستاریِ تمام‌وقت چه ویژگی‌هایی داره؟ ساده‌ترش: چه رایانه‌ای کافیه؟

۴. سرعت کار، توی سندهای حجیمِ وُرد، خیلی کم می‌شه. شما هم این‌ها رو لاک‌پشتی کار می‌کنید؟

۵. این نمایشگر (مانیتور) هر روز ۷ ساعت توی چشم‌وچار منه. تنظیم‌منظیمی چیزی نداره که یه‌ذره مهربون‌تر رفتار کنه با این چشم‌های شهلای من؟

۶. لازمه که فوری و راحت، از صفحهٔ دسکتاپ عکس بگیرم و بفرستم واسه ناشر. از کلّ صفحه هم نه، از یه تیکهٔ خاص متن. بعدشم یه جایی از عکس رو رنگی کنم تا قشنگ مشخص بشه کجا رو می‌گم.

۷. پیشرفته‌گردی چونان است! یعنی چه‌جوری پیشرفته جست‌وجو کنیم؟ می‌خوام چیزهای عجیب رو راحت پیدا کنم، مثل گیومه‌هایی که باز شده‌اند، اما بسته نشده‌اند.

۸. می‌شه از این کامنت پَرید به کامنت بعدی؟ برای کار با کامنت چه میان‌بُرهایی هست؟ چه‌جوری بفهمیم که چند عدد کامنت گذاشته‌ایم توی متن؟ راهی هست واسهٔ اینکه واسهٔ پانوشت‌ها و پی‌نوشت‌ها کامنت بذاریم؟

۹. تنظیم فهرست خودکار و ۹ مسئله توی پانوشت‌زَنی رو یه بار دیگه لازمه یاد بگیرم.

۱۰. یه وقت‌هایی لازمه که فایلِ وُرد رو قفل کنم تا کسی نتونه هیچ تغییری توش بده. آی حال می‌ده!

۱۱. تغییر نام فایل (ری‌نِیم) هم اصول داره؟‌ من که همیشه تهش می‌نویسم «نهایی»!

۱۲. می‌دونم که ردگیری تغییرات (Track Changes) ریزه‌کاری زیاد داره؛ اما نمی‌دونمِشون؛ مثلاً کپی‌کردن تیکه‌ای از متن با خط‌های ترک‌چنجِ اون.

۱۳. برام بگید از «روال‌های تجربه‌شده» و تجربه‌های تلخ و شیرین توی گرفتن متن از مشتری و دادن متن به اون و رفت‌برگشت‌های فایل‌ها تا تهِ کار.

۱۴. غلط‌یاب‌ها چقدر کمک می‌کنند به ویراستار؟ غلط‌یابِ خود وُرد رو می‌شه غنی کرد و بهش تکیه کرد؟

۱۵. یه چیزهایی از الگوها (استایل) می‌دونم؛ اما چون خیلی مهم‌اند، دوست دارم بیشتر بهشون وَر برم و سوارترِشون (!) بشم.

۱۶. توپی‌ها (بولت) و عددهای خودکارِ متن بدرَقم اذیت می‌کنند. تا زمان نابودیِ این نسل، امیدی هست به تربیتشون؟

۱۷. ذخیره‌سازی (سِیو) و ریزه‌کاری‌هاش رو هرچی یاد بگیریم، بازم کمه. یه‌بار که فایلِت «کلاغ… پَر» شد، اون‌وقت می‌فهمی که «ویراستار هم… پَر». پشتیبان‌گیری هم قصهٔ خودش رو داره. می‌شه خودکار و برخط (آنلاین) پشتیبان گرفت؟

۱۸. مهم نیست که حضرت ابوالحسن‌خان نجفی گفته که «سلامت» درست‌تره از «سلامتی». حالا با «ی» یا بدون «ی»، مهم اینه که برقرار باشه. ویراستاری هم، مثل همهٔ پشت‌میزنشینی‌های دیگه، تن رو فرسوده می‌کنه. پس تجربه‌های سلامت‌بودن از زبون سرویراستارِ کوه‌نورد (جواد کاظمی دَلوئی) باید شنیدنی باشه.

ویرایش رایانه‌ای-راهنمای ورد-ویراستار دیجیتال


 

کارگاه «ویرایش رایانه‌ای» چه فرقی دارد با کارگاه «تسلط بر وُرد»؟ 

۱. کارگاه تسلط بر وُرد عام است و کارگاه ویرایش رایانه‌ای خاص. دغدغهٔ کارگاه تسلط بر وُرد آموزش مهارت‌های عمومیِ کار با وُرد است که هر کسی باید بلد باشد: ویراستار است یا دانشجو یا طلبه یا طراح یا پژوهشگر یا خبرنگار یا حروف‌چین یا منشی یا کارمند یا مدیر یا…؛ اما کارگاه ویرایش رایانه‌ای مخصوصِ ویراستارجماعت است، به همان معنای دقیق شغلی‌اش.

۲. کارگاه تسلط بر وُرد را از سال ۱۳۸۹ آغاز کردیم و تاکنون بیش از ۱۰۰ دورهٔ آن را در بیش از ۸ شهر برگزار کرده‌ایم. مخاطبان عزیزش واقعاً متنوع بوده‌اند و هستند و خواهند بود و البته بیشترشان بعد از کارگاه ویرایش و درست‌نویسی به آن کارگاه نیز می‌آمدند. این در حالی است که کارگاه ویرایش رایانه‌ای را نخستین بار در اسفند۱۳۹۷ برگزار کردیم. محتوای این کارگاهِ جدید را پیش از این، خُردخُرد، به کارآموزان و همکارانمان در حین کارشان آموزش می‌دادیم. اکنون پس از گسترش این نیاز و با تدوین منسجم و تمیزی که جواد کاظمی دَلوئی از آن به دست داد، در شکل‌وشمایلِ کارگاهی فکرشده، اجرایش می‌کنیم.

۳. با وجود این‌هایی که خواندید، باید گفت که محتوای کارگاه ویرایش رایانه‌ای حدود ۴۰درصد شبیهِ کارگاه تسلط بر وُرد است. به‌نوعی ناچاریم از این هم‌پوشانی؛ زیرا برخی آموزه‌های آن کارگاه را اینجا نیز باید مطرح کنیم تا بتوانیم در ادامه، در آن‌ها عمیق‌تر شویم و گره‌گشایی‌شان در ویرایش را نشان دهیم.
بیفزاییم که به‌دلیلِ مطرح‌شده در این بند، ۴۰درصد تخفیف شامل حال یارانی می‌شود که در کارگاه تسلط بر وُردِ مؤسسهٔ «ویراستاران» شرکت کرده‌اند! حلال‌خوری، چقدر آخه!

سرفصل‌های کارگاه تسلط بر ورد را از اینجا بنگرید تا فرق و شباهت محتوا دستتان بیاید. سرفصل‌های کارگاه ویرایش رایانه‌ای نیز در ادامهٔ نوشته‌های همین صفحه در چشم‌رسِ شماست.


کارگاه «ویرایش رایانه‌ای» چه فرقی دارد با کارگاه «دستورکلی»؟ 

هر دو کارگاه مخصوص ویراستارهاست؛ ولی کارگاه دستورکلی فقط بر یک حوزهٔ خاصِ ویرایش رایانه‌ای متمرکز است: تغییر یکجای یک‌عالَمه واژه و نویسه (کاراکتر) است با صورتِ درستشان. همین! این در حالی است که کارگاه ویرایش رایانه‌ای به همهٔ جنبه‌های این وادی می‌پردازد.


‌‌

در وبگاهتان، کجا می‌توانم دربارهٔ ویرایش رایانه‌ای بخوانم؟

در دسته‌بندیِ فرِسته‌های وبگاه «ویراستاران» بخشی با عنوان ویرایش رایانه‌ای ساخته‌ایم که در آن، آموزه‌ها و تجربه‌هایی از وُرد و دستورکلی و ویرایش رایانه‌ای و صفحه‌آرایی و… جمع است. از نشانی زیر به این دسته بروید:

virastaran.net/a/w

ویرایش رایانه‌ای-ویراستار دیجیتال


برای آموختن ویرایش رایانه‌ای، چرا «ویراستاران» بهترین گزینه است؟

۱. هیچ مجموعه‌ای در ایران به‌اندازهٔ مؤسسهٔ «ویراستاران» درگیرِ ویرایش رایانه‌ای (ویرایش دیجیتال) نبوده و نیست. از ابتدای کارمان در آذر۱۳۸۸ بنا را بر «حذف کاغذ» گذاشتیم و ویرایش را فقط در رایانه پیش بردیم. بله که دیگر امروزه، در ذهن و در عمل، تأکید بر ویرایش رایانه‌ای بی‌معناست؛ اما آن زمان‌ها برای ناشران و نهادهای سفارش‌دهندهٔ ویرایش، ویرایش رایانه‌ای واقعاً جدید و عجیب می‌نمود. در برابرِ پیشنهاد «فایلِ اثر را بدهید» مقاومت می‌کردند و باید راضی‌شان می‌کردیم که اگر رایانه‌ای ویرایش کنیم، به‌صرفه برای ناشر است و به‌منفعتِ ویراستار هم، و به‌‌سود به‌سازیِ اثر است و به‌نفع محیط‌زیست نیز. پُر بیراه نیست اگر بگوییم که برای جاانداختن ویرایش رایانه‌ای بسیار «جنگیدیم»، آن‌هم نه با دعوا و جدل، که با مذاکره و اقناع و اصرار و تضمین‌دهی و تلاش مضاعف.

در این ۹ سال ویرایش رایانه‌ایِ متمرکز و گروهی، برای ویرایش ۳۹میلیون واژهٔ فارسی، از متن‌های مختلف، به تمام سوراخ‌سمبه‌های وُرد سرک کشیده‌ایم و برای مسئله‌هایش ترفند یافته‌ایم. حجم پوشه‌های متن‌های سفارشی در رایانه‌ها و هاردهای سرویراستارانِ «ویراستاران» بیش از ۲۰۰ گیگابایت است که از نخستین فایلِ ارسالیِ مشتری تا واپسین فایلِ آماده برای صفحه‌آرایی یا حتی آمادهٔ چاپ در آن یافت می‌شود. اگر قرار بود همهٔ رفت‌وبرگشت‌ها روی کاغذ پیش برود، کوهی کاغذ و جنگلی درخت (!) مصرف شده بود.

۲. مزیت دوم ما کارگاهی‌بودنِ آموزش‌هاست، بدون یدک‌کشیِ این عنوان و بدون شعاردادن. در کارگاه ما «هر» یک نکته‌ای که درس می‌دهیم، همان‌جا همگی بلافاصله در لپ‌تاپ تمرینش می‌کنند و مدرس بالای سرِ افراد می‌آید تا مطمئن شود که همه توانسته‌اند درست انجامش دهند.

۳. دلیل سوم نیز همان مزیت همیشگی «ویراستاران» از آذر۱۳۸۸ تا پایان عمرمان است: تضمین بی‌قیدوشرط و بدون سؤال و جوابِ رضایت شما، از «هر» خدمتی که در قبالش به «ویراستاران» پول می‌دهید. بله، هر زمان که باشد، اگر از آموزه‌ها یا روش تدریس ناراضی بودید، می‌توانید پول پرداختی‌تان را پس بگیرید، حتی اگر ساعت آخر کارگاه باشد!

تضمین بی‌قیدوشرط رضایت از «ویراسـتاران» برای هر ریالی که می‌پردازید!


آموزگار: جواد کاظمی دَلوئی

هدف: ویراستاریِ دقیق‌تر و تمیزتر و سریع‌تر با وُرد

سرفصل‌ها: مقایسۀ ویرایش کاغذی و رایانه‌ای، رایانۀ مناسب برای ویرایش، دربارۀ مجموعۀ آفیس، اجرای سریع ورد، حفظ سلامت جسمی در ویرایش رایانه‌ای، مسائل مربوط به آماده‌سازی فایل، اصول و ترفندهای مفید در فرایند ویرایش، آشنایی و کار با قلم‌ها، کار با اعداد، تنظیم کتابنامه، مقدمات صفحه‌بندی، کار با پانوشت‌ها، ردگیری تغییرات و ترفندهای آن، اصول و نکات کار با حاشیه‌نوشته‌ها، غلط‌یابیِ خودکار، مسائل مربوط به مدیریت و تبادل فایل، پشتیبان‌گیری.

هدیه: بستۀ دیجیتال روی حافظه‌های همراه شما، شامل فایل‌های دست‌کاری‌شدهٔ آماده برای تمرین، قلم‌های اصلاح‌شده، نرم‌افزار اصلاح صفحه‌کلید، نرمش‌های هنگام کار با رایانه و… .


چند نکته

۱. زودتر از موعد در کلاس حاضر شوید. در آغازِ کارگاه، چند فایل برای تمرینِ هم‌زمان با تدریس، به فراگیران می‌دهیم تا به‌موازات پیش‌رفتنِ کارگاه بتوانند آموخته‌های خود را همان لحظه تمرین کنند؛
۲. آوردن لپ‌تاپ لازم است تا گفته‌ها را همان‌جا تمرین کرده و پرسش‌های احتمالی خود را رفع کنید. حتماً موس و  فلش نیز همراه‌‌تان باشد. اگر نمی‌توانید لپ‌تاپ بیاورید، کنارِ دست کسی می‌نشینید که آورده است؛
۳. نیاز ضروری است که تا فردای هر جلسه، تمام آموخته‌هایتان را تمرین کنید. تمرین پس از گذشت ۲۴ ساعت هیچ فایده‌ای ندارد. فکر کنید فردای هر جلسه هم یک ساعت کلاس دارید. دغدغه‌ای که ما و شما داریم، یادگرفتن است، نه وقت‌گذراندن و حضور ماست‌گونه سرِ کلاس! برای این یادگیری، از هم‌اکنون می‌گوییم که: باید «تا فردای هر جلسه» تمرین کنید و تمرین. چنین کنید: قول می‌دهیم یاد بگیرید. چنین نکنید: باز قول می‌دهیم کل کارگاه بی‌فایده است؛
۴. بعضی گفته‌های کلاس برای برخی تکراری است و برای برخی نیازمند بازگویی دوباره. مدرس راه میانه را در تدریس پیش خواهد گرفت و همراهی و صبر شما را خواهان است؛
۵. اگر فایل‌های متنیِ خراب یا دردسرسازی دارید، بیاورید تا با هم بررسی‌اش کنیم.


گاه: ۲۰ ساعتِ ۶۰دقیقه‌ای، در ۵ جلسۀ ۴ساعتی
شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۹:۳۰ دیدن تقویم
جلسۀ یک: چهارشنبه ۲بهمن۱۳۹۸
جای: دفتر «ویراسـتاران»، تهران، میدان انقلاب، [پیاده:] خ کارگر جنوبی یا جمالزادۀ جنوبی، خ لبافی‌نژاد، پ۳۲۲، واحد ۶، روی نقشۀ گوگل، روی نقشۀ ایرانی


کارگاه ویرایش رایانه‌ای را در بستری نو پی گرفته‌ایم:

غیرحضوری (آفلاین، فیلمی، دانلودی)
با پاسخ‌گویی و پشتیبانیِ کامل مدرس

 

باید به «یادِمی» بروید
و آنجا نام‌نویسی کنید

و صفر تا صدِ کارگاه را همان جا پیش ببرید.

 

کد «ویراستاران» را بدون گیومه وارد کنید
و ۵۰،۰۰۰ تومان تخفیف بگیرید.

 

از اینجا به صفحهٔ دوره بروید.

 


مقالات پیشنهاد شده

5 دیدگاه. دیدگاه خود را ثبت کنید

  • سلام،

    معمولا به تمپلیت میگیم الگو و به استایل سبک.

    مورد ۱۸ اشکال هکسره داره فکر کنم!

    پاسخ
    • سپاس برای توجهتان. این معادل‌گذاری‌ها در جاهای مختلف با مرزهای ناروشنی صورت می‌پذیرد. در کارگاه «تسلط بر وُرد» گفته‌ایم «الگو» و طبق آن، اینجا همان را گفتیم.
      در بند ۱۸ ایراد هکسره نیست.

  • با سلام. نمیشه یه پکیج درست کنید شامل جزوه و فایل های صوتی و تصویری؟ که کسانی هم که نمیتونن بیان کلاس بهره ببرن؟

    پاسخ
  • سمیرا علی نژاد
    17مرداد 1398، 19:44

    لطفا همین ویراستاری دیجیتالی پکیج درست کنید و غیرحضوری آموزش بدین

    پاسخ
  • سیما سرشار
    31شهریور 1398، 10:23

    با سلام و احترام
    دیروز (۳۰شهریور۹۸) کارگاه ویرایش رایانه‌ای به پایان رسید و من هم یکی از شرکت‌کنندگان بودم. اول از همه، از مؤسسه‌ی حرفه‌ای ویراستاران سپاس‌گزارم که چنین دوره‌ای را برگزار کرد و سپس از آقای کاظمی ممنونم که با بزرگواری و دلسوزی کم‌نظیری تدریس کردند. چهار ساعت نشستن و یاد‌گرفتن حجم زیادی مطلب، فقط با خوش‌اخلاقی و شوخ‌طبعی آموزگار احساس نمی‌شود که آقای کاظمی به‌تمامی به این ویژگی‌ها آراسته‌اند. از خانم شجاعی هم باید تشکر کنم که زحمت هماهنگی‌ها و خستگی‌درکردن‌های ما را کشیدند. الحق که حرفه‌ای‌ها در «ویراستاران» جمع‌اند. پاینده باشید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پُر کردن این بخش الزامی هست
پُر کردن این بخش الزامی هست
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
کپی شد