virastaran.net/a/11438

در میان تعریف‌های متعددی که از شهر…

آموزش, تمرین, ویرایش و درست‌نویسی

ناویراسته: در میان تعریف‌های متعددی که از شهر شده، خصوصیت‌های مختلفی در نظر گرفته شده که به ‌وسیله آن شهر را از دیگر جوامع متمایز می‌کنند.

درنگ: در میان تعریف‌های متعددی که از شهر شده، خصوصیت‌های مختلفی در نظر گرفته شده که به ‌وسیله آن شهر را از دیگر جوامع متمایز می‌کنند.

ویراسته: درمیان تعریف‌های متعددی که از شهر کرده‌اند، خصوصیت‌های مختلفی در نظر گرفته‌اند که به‌وسیلهٔ آن، شهر را از دیگر جوامع متمایز می‌کنند.

گزارش: در این جمله، میان معلوم و مجهول‌بودن فعل‌ها تفاوت وجود دارد. به‌نظر من، بهتر است تمامی فعل‌ها به‌صورت معلوم بیاید.


نمونه‌ای از: مهسا صابر.

مقالات پیشنهاد شده

4 دیدگاه. دیدگاه خود را ثبت کنید

  • به‌نظر من مشکل چنین متنی، فقط با تغییر فعل‌های مجهول به معلوم برطرف نمی‌شود. پی‌هم‌آیی سه فعل سوم‌شخص، «کرده‌اند» و «درنظر گرفته‌اند» و «می‌کنند»، خود مشکل جدیدی است. افزون بر این، مرجع این افعال نیز نامشخص است که شاید در جمله‌های پیشین ذکر شده باشد. البته در معلوم‌سازی فعل‌های مجهول نباید زیاده‌روی‌ کرد. آنچه با ساختار زبان فارسی ناسازگار است، مجهول‌‌آوردن جمله با وجود فاعل است؛ بنابراین در جایی که نیازی به ذکر فاعل نیست یا نویسنده به‌ هر دلیلی، نمی‌خواهد فاعل ذکر شود، مجهول‌بودن جمله ایراد ندارد.منبع: «ویراسـتاران» virastaran.net

    پیشنهاد: در میان تعریف‌های متعدد از شهر، [نهاد] ویژگی‌های مختلفی در نظر گرفته‌اند که به‌وسیلهٔ آن، شهر را از دیگر جوامع متمایز می‌کنند.

    موفق باشید.

    پاسخ
    • مهسا صابر
      29خرداد 1396، 21:03

      بله. نهاد در جملات قبلی آمده و برای خواننده مشخص است که این تعریف‌ها را چه‌کسانی ارائه داده‌اند؛ بنابراین بهتر است افعال به‌صورت معلوم بیاید.

  • مهدی‌پناه
    2دی 1396، 21:06

    پیشنهاد: در میان تعریف‌های پرشماری که [همان نهادی که در جملات پیشین آمده!] از شهر کرده‌اند، ویژگی‌های گوناگونی در نظر گرفته‌اند که شهر را از دیگر جوامع متمایز می‌کند.

    پاسخ
    • سیدحمید حیدری‌ثانی
      3دی 1396، 21:10

      آقای مهدی‌پناه، ابتدای اصلاحیه‌تان خوب است و از واژه‌های فارسی به‌جای عربی استفاده کرده‌اید. این تغییرتان البته تغییر در معنای مدنظر نویسنده است: «که شهر را از دیگر جوامع متمایز می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پُر کردن این بخش الزامی هست
پُر کردن این بخش الزامی هست
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
کپی شد