▪️هزینهٔ ویرایش
▪️ناشر، اقتصاد نشر، مالی، ویراستار
▪️ناشر پول ندارد که برای ویرایش بدهد!
▪️برشی از مصاحبهٔ رادیو اقتصاد شهریور۱۳۹۴، صوت خام


مجری: آقای باقری، ممنون از توضیحات کاملتان. فقط سؤالی که الان برای من و شنوندگانمان حتماً پیش آمده این است که برنامهٔ ما برنامهٔ صنعت نشر است و با توجه‌ به وضعیت اقتصادی که صنعت نشر کشور ما دارد، می‌خواهیم ببینیم تمامی این حرکت‌هایی که شما انجام می‌دهید در حوزهٔ نشر و مؤسسه‌ای که ایجاد کرده‌اید، چه تأثیری می‌تواند در روند بهبود اقتصادی صنعت نشر ما داشته باشد؟

محمدمهدی باقری: هستند ناشرانی که ویرایش را کار هزینه‌افزایی می‌دانند. خیلی طبیعی است. می‌گوید هزینهٔ ویرایش این کتاب چقدر است؟ بر مبنای تعداد کلمه و ویرایشی که نیاز دارد و ویرایشی که ما انجام می‌دهیم حساب می‌کنیم، مثلاً می‌شود دومیلیون تومان. می‌گوید من این کتاب را می‌خواهم پنج‌میلیون هزینه کنم چاپ کنم. مگر چقدر می‌خواهد فروش برود که دومیلیون هم هزینهٔ ویرایشش بکنم؟!

جوابی که ما خدمتشان می‌دهیم، این است که اگر کتاب شما ویرایش بشود، خواننده‌ها آن را بهتر می‌خوانند، روان‌تر پیش می‌روند. حتماً با کتاب‌هایی مواجه شده‌اید که به صفحهٔ هفت، هشت، نُه، ده که می‌رسید، خسته می‌شوید و آن را پرت می‌کنید می‌گذارید کنار یا دنبال بهانه می‌گردید که این کتاب را بی‌خیالش بشوید؛ حتی اگر برایش هزینه کرده باشید. یکی از دلایلش و یکی از دلایل مهمش این است که این کتاب خوب ویرایش نشده و خواننده نمی‌تواند ارتباط برقرار کند. شاید محتوایش ضعیف باشد، شاید صفحه‌آرایی‌اش خوب نباشد؛ اما ویرایش رکن بسیار مهمی است در اینکه خواننده بتواند با کتاب ارتباط وسیع پیدا کند و آن کتاب را تا آخر پیش برود و بعد هم که کتاب را بست، بگوید خدا خیرشان بدهد: این کتاب هم غلط نداشت، هم روان خواندمش، هم چیز ازش یاد گرفتم.

این زحمت را ما می‌کشیم و به ناشر می‌گوییم که اگر تو دومیلیون تومان اینجا هزینه بکنی، در بلندمدت در چاپ‌های بعدی، این کتاب برای شما سودآور خواهد بود؛ چون همهٔ ناشرها امید به چاپ‌های بعدی دارند. چاپ اول تقریباً هزینه‌اش سربه‌سر خواهد شد. چاپ بعدی کتاب ربط مستقیم دارد به اینکه ویرایش کتاب خوب باشد.


تاریخ انتشار در کانال تلگرامی «ویراسـتاران»: ۴فروردین۱۳۹۶.

مقالات پیشنهاد شده
فهرست
کپی شد