1. خانه
  2. نشست
  3. صحنه و واکنش صحنه در داستان‌پردازی | کارگاه نیم‌روزه

صحنه و واکنش صحنه در داستان‌پردازی | کارگاه نیم‌روزه

قیمت اصلی 88,000 تومان بود.قیمت فعلی 68,000 تومان است.

صحنه و واکنش صحنه در داستان را بیاموزید در این کارگاه نیم‌روزه.


کِی و کجاست نشست صحنه و واکنش صحنه؟

۳ ساعت و ۵۰ دقیقه نشست مجازی، برخط (آنلاین)
جمعه ۳بهمن۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۴:۲۰

فیلم نشست را چند روز پس از برگزاری‌اش تقدیم می‌کنیم تا دوباره ببینیدش و قسمت‌هایی را که لازم می‌دانید، مرور کنید. اگر هم نتوانستید در نشست شرکت کنید، برای جبران غیبت می‌توانید به دیدنِ فیلمش امید ببندید. البته که خیلی بهتر است حاضر باشید و مطالب را زنده و تعاملی بیاموزید و در پرسش و پاسخ مشارکت کنید.


صحنه و واکنش صحنه چه نقش مهمی دارند در داستان؟

صحنه و واکنش صحنه در داستان‌پردازی، بستر روی‌دادن و پیش‌رفتنِ داستان‌ است. داستانِ خوب از عمل و عکس‌العمل (کنش و واکنش) تشکیل شده است و روند داستان، زنجیره‌ای از تصمیم شخصیت‌ها و نتیجۀ این تصمیم‌هاست.

نویسنده برای بهترنوشتن، از تصویر بزرگ و کلّیِ داستان شروع می‌کند و خردخرد به جزئیات مهم می‌پردازد. در داستان، از هر نوع که باشد، صحنه‌ها مانند پازل پشت هم و کنار هم می‌نشینند و داستان را سروشکل می‌دهند. اگر تکه‌های پازل به‌درستی جاگیر نشوند، حتی اگر تصویر کلی و اجرای آن کامل باشد، متوجه می‌شویم که اشتباهی رخ داده است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که چیدمان صحنه و واکنش صحنه درست نباشد.

گاهی در یک فیلم، رمان، انیمه، بازی، کمیک و مانگا و… غرق می‌شویم؛ اما نمی‌دانیم جادوی چیدمانِ درست صحنه‌ها چگونه ما را تحت تأثیر خود قرار داده است. نویسندگان حرفه‌ای با ساختار درست صحنه‌ها و نوشتن دیالوگ‌های باورپذیر، داستان خود را هرچه بیشتر در ذهن مخاطب نقاشی می‌کنند.

هدف نویسنده غرق‌کردن مخاطب در داستان است تا احساسی خاص در او برانگیزد: ترس، تنفر، عشق، اضطراب، هیجان، عصبانیت و… . واژه‌های دقیق، رنگ‌های خاص، ضرب‌آهنگ، صداهای مشخص و برش‌های دقیق، ابزارهای نویسنده‌اند. بار اصلیِ این هدف در داستان‌های تصویری مانند فیلم و سریال و کمیک و مانگا، و در داستان‌های تجربی مثل بازی‌ها، استفاده از صحنه‌ها و تأکیدهای مکرّر بر واکنش‌ها و فضاسازی‌های عمدی است، و در داستان‌های نوشتاری استفاده از توصیف و دیالوگ حساب‌شده.

به‌کاربردن هم‌زمانِ صحنه و واکنش صحنه یا عمل و عکس‌العمل، برای پیش‌بردن داستانی که نویسنده مدت‌ها وقت صرف آن کرده است، کار آسانی نیست و نمی‌توان بدون برنامه، کاری از پیش برد.

حالا در این نشست نیم‌روزه، دربارهٔ ساختار و چینش حرفه‌ای صحنه‌ها در داستان، می‌خواهیم به اهالیِ داستان در چیدمان صحنه‌های هرچه حرفه‌ای‌تر و باورپذیر‌تر کمک کنیم. این نشست با نگاه فراگیر، پیش می‌رود. به این معنا که هم برای نویسندگان رمان مناسب است و هم برای نویسندگان داستان‌های تصویرمحور مانند فیلم‌نامه، بازی‌نامه، مانگا و کُمیک.

سکانس-صحنه-سکانس و صحنه-تئاتر-سالن نمایش

 


سرفصل‌های نشست بررسی صحنه و واکنش صحنه

صحنه و واکنش صحنه چه‌اند؟
دنباله به چه معناست؟
زنجیرهٔ کنش و واکنش (عمل و عکس‌العمل) در داستان
کاشت و برداشت در صحنه و واکنش صحنه
تحلیل ساختار صحنه و واکنش صحنه
در داستان‌های نوشتاری
در داستان‌های تصویری
مرتب‌کردن پازل با توجه به ژانر و رده‌بندی داستان
یافتن زنجیرهٔ روند داستان در صحنه و واکنش صحنه
دیالوگ در صحنه و واکنش صحنه
نگاه فراگیر به پازل داستان


مدرس این نشست کیست؟

عاطفه س. بهسام
نویسنده، طراح، مدرس، مترجم

– مدرس دوره‌های داستان‌پردازی در مؤسسهٔ «ویراستاران»
– داور و مدرس مسابقهٔ بین‌المللیِ نویسندگی پیچْوارز آمریکا ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ (Pitch Wars)
– نویسندهٔ رمانِ برنده در مسابقهٔ بین‌المللیِ نویسندگی پیچوارز آمریکا ۲۰۱۷
– مدرس کارگاه‌های داستان و شخصیت‌پردازیِ داستان در مؤسسهٔ «ویراستاران»، انستیتوی ملی بازی‌سازی، دانشگاه امام‌خمینی(ره) و مؤسسه‌های دیگر
– دانش‌آموختهٔ دورهٔ نوشتن و ویراستِ رمان انگلیسی، سوزان لاکین
– دانش‌آموختهٔ دورهٔ شخصیت‌پردازی و روند داستان، مایکل هیگ و کریس وگلر
– دانشجوی دورهٔ نویسندگی حرفه‌ای، جسیکا برودی
– طراح شخصیت و طراح جلد، در چند نشر انگلیسی و آمریکایی
– ویراستار و طراح، در چند نشریهٔ انگلیسی و آمریکایی
– مدرس دورهٔ نوشتن و چاپ داستان به زبان انگلیسی
– داور اولین مسابقهٔ کُمیک «دیزاتن»
– کارگردان نخستین پادکست اختصاصی «انیمه» و «مانگا» (کست‌باکس، شنوتو، توییتر، تلگرام، اینستاگرام)
– سخنران «تِداکس جوانان تهران ۲۰۱۸» TEDxYouthTehran در ۱۶آذر۱۳۹۷

وبگاه رویداد ادبیِ پیچوارز PitchWars.org و صفحهٔ عاطفه بهسام در آن

پیچوارز-Wars-عاطفه بهسام-behsam

توییترِ پیچ‌وارز twitter.com/PitchWars و برچسب محبوبش PitchWars#

کارگاه آنلاین داستان‌پردازی-پیچوارز-Wars-عاطفه بهسام-behsam


راه نام‌نویسی

کافی است از بالای صفحه
هزینه را برخط (آنلاین) واریز بفرمایید
و پس از واریز
اسم و فامیل و مبلغ واریزی را پیامک کنید
به شمارۀ ۰۹۰۰۲۹۸۱۳۸۸ t.me/virastaran1

راه ورود به نشست مجازی (برخط، آنلاین) را
چند ساعت پیش از آغاز نشست،
با تلگرام یا پیامک یا ایمیل برایتان می‌فرستیم.
نگران نباشید.


اگر تمایلی ندارید به پرداخت برخط (آنلاین)
می‌توانید از راهِ «کارت‌به‌کارت» یا «پایا» اقدام کنید:
حساب بانک رسالت: 50148903321
کارت: 5041721039481842
شبا: IR900700050100114890332001
به‌نام محمدمهدی باقری کاکُلکی

سکانس و صحنه-سکانس-

داستان‌پردازیداستان‌نویسیسکانسصحنهعاطفه بهسام

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “صحنه و واکنش صحنه در داستان‌پردازی | کارگاه نیم‌روزه”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست
کپی شد