به این جملهها توجه کنید: ـ حالا دیگر میتوانستم بهاعتماد، به آینده نگاه کنم (روبر مرل، مرگ کسبوکار من است، ترجمهٔ احمد شاملو، چ۲، تهران: کتاب زمان، ۱۳۶۳، ص۲۹۵). ـ او حالا…
ویرایش زبانی
صاروج معرّبِ čārūg فارسی میانه است. ساروج نیز املای فارسیشدهٔ واژهٔ عربیِ صاروج است. امروزه در فارسی املای صاروج کمابیش متروک شده است و این واژه را بهصورت ساروج مینویسند…
برخی معتقدند کلمهٔ دهشت در عربی فصیح نیامده است. در عربی بهجای آن دَهَش، به فتح اول و دوم، میگویند که در فارسی مستعمل نیست. پاسخ در عربی دهشة به…
در کتاب غلط ننویسیم تفاوت بین دو واژهٔ «مزمزه» و «مضمضه» آمده است. «مضمضه» بهمعنای گردانیدن آب در دهان است و «مزمزه» بهمعنای چشیدن مزهٔ چیزی است. شاید در کتابها…
عبید زاکانی، شاعر غزلسرا و نویسندهٔ بزلهگوی قرن هشتم هجری را میشناسیم. از جملهٔ آثار عبید زاکانی رسالهٔ تعریفات اوست. در این رساله، کلمات متداول زمان را ثبت کرده و با…
این، تجربهٔ ویرایشی آخرین کاری است که تا امروز، ۱۵مرداد۱۳۹۱، انجام دادهام. کاری طاقتفرسا بود که در هر صفحه، بهطور میانگین به گذاشتن بیست کامنت در فایل وَُرد نیاز داشت،…
در کتاب در مکتب استاد، سعید نفیسی توضیحی درباب درستی واژهٔ «نوین» آورده است که شایانتوجه است. شخصی از وی چنین سؤال کرده است: بنا بر قاعدهٔ زبان فارسی، چسباندن…
این کتاب را باید دنبالهٔ غلط ننویسیم ابوالحسن نجفی دانست. در واقع، برخی مطالب آن هم بیکموکاست، بازگوی همان گفتههاست. مثل هر کتابی، این کتاب نیز قوتها و ضعفهایی دارد. نخست…
امروزه قید «بهزودی» را صرفاً برای زمان حال و آینده بهکار میبریم و کاربرد آن را برای جملههایی با فعل ماضی، از لحاظ ویرایشی نادرست میدانیم. مثلاً در این جمله،…
[نخستین تلاش روشمند برای تدوین دستورخط گفتاری یا شکستهنویسی را میتوان کتاب اصول شکستهنویسی اثر استاد علی صلحجو دانست. محمد یوسفی، در این نوشته، این کتاب را بررسی و نقد…
نیمسال ششم کارشناسیام بود و رفته بودم جلوی کلاس و قرار بود ارائه بدهم. مثل ملّاها، با شور و هیجان توضیح میدادم، شاهد و مثال میآوردم، نقل میکردم، پشتبندش نقد…
دربارهٔ کلیشه تعریفهای گوناگونی بیان شده است: ۱. کلیشه کاربرد واژه یا عبارتی بهصورت تکرار و قالبی و بدونتفکر، برای مفاهیم گوناگون است. این تعابیر و واژهها بهسرعت در زبان…