virastaran.net/a/22771

داستان‌پردازی در کارگاهی حضوری… رفت تا دوران پَساکرونا!

آغاز, آموزش, کارگاه‌های حضوری, متن‌های زیبا

اینجا صفحهٔ کارگاه حضوری داستان‌پردازی است. همهٔ کارگاه‌های حضوری‌مان تا دوران پَساکرونا تعطیل است.

برای دیدن صفحهٔ کارگاه برخط (آنلاینِ) داستان‌پردازی به اینجا سر بزنید.


داستان‌پردازی چیست و چرا؟

داستان‌پردازی درگیرشدن با داستان‌نویسی است، از راهی متفاوت و نو. در داستان‌پردازی می‌کوشید که داستان بنویسید، اما دقیق و پردازش‌یافته و پالایش‌شده. داستان‌نویسیِ حرفه‌ای اصولی دارد و داستانِ پاکیزه همین‌طور شمّی و آزمون‌وخطایی عمل نمی‌آید. داستان‌نویسی فقط بیان خام روایتی هرچند عمیق نیست. روایت را باید در قاب و قالبِ قواعدی ریخت و درست‌وحسابی آماده کرد و با دلِ قُرص به دست خواننده داد. کارگاه داستان‌پردازی، روشمند و آرام، دستِ قلمتان را می‌گیرد و مربی‌وار جلو می‌بردتان.

داستان‌پردازی-داستان‌گویی-پیام


این‌همه کارگاه داستان‌نویسی هست! مزیت کارگاه داستان‌پردازی در «ویراستاران» چیست؟ 

بله، شکر خدا کلاس و کارگاه آموزشی برای داستان‌نویسی و نویسندگی خلاق داستانی، بسیار می‌توان سراغ گرفت. رویکرد ما در آموزش، در همهٔ ۹ سال گذشته این بوده که معرّفِ کارگاه‌های دیگران و مشوق شرکت در آنان بوده‌ایم و خود را رقیب کسی نمی‌دانیم و کسی را جاتنگ‌کنِ وادیِ فراخ نوشتن نمی‌انگاریم. مخاطبان باید به همه‌جور کلاسی بروند و کم‌کم خودشان سره و ناسره را تشخیص دهند و خودِ بازار تصمیم بگیرد که کدام بازیگر را بر صدرِ اعتماد بنشاند و کدام را به زیر بکشد.

آری، به همهٔ این آموزش‌ها نیاز است، حتی ضعیف‌هایش! چون این نشانهٔ رونق وادی داستان‌نویسی است که همه‌جور جنسی در آن یافت می‌شود. مانند صنعت پوشاک و خودرو و مشاوره و تبلیغات و پزشکی و بورس و… است که چون طیف وسیعی از قوی‌ها و ضعیف‌ها در آن مشغول‌به‌کارند، این عرصه‌ها زنده‌اند و پیش می‌روند. اگر قرار بود فقط یکی‌دو بازیگرِ ممتاز در وادی خاصی مشغول باشند، آن حوزه به انحصار می‌گرایید و همین نشانهٔ زوالش بود.

خب برویم سراغ مزیت‌های کارگاه داستان‌پردازی در مؤسسهٔ «ویراستاران»:

۱. مزیت ویژهٔ کارگاه داستان‌پردازی این است که محتوای آن برگرفته از دوره‌ها و منابع آموزشیِ داستان‌نویسی در جهان است. مدرس این کارگاه، خانم عاطفه بهسام، سال‌هاست منابع آموزشیِ دست‌اول در داستان‌نویسی را مطالعه و مرور می‌کند و دوره‌های آموزشیِ بین‌المللی را می‌گذراند و داور و مربیِ چند رویداد جهانیِ داستان‌نویسی است.

در کل، زادگاه داستان‌ها و افسانه‌ها شرق بوده است؛ اما در ادبیات مدرن، غرب توانسته است در تدوین و قالب‌پردازی و نوآوری، ذائقهٔ جهانیان را تحث تأثیر قرار دهد و استانداردسازی کند. از قضا، ما زمینه و مایه‌اش را برای روایتگری داریم و می‌مانَد آگاهی از اصول روزِ پرداختن روایت. اینجا سخن از داستان مدرن است: آنچه در کتاب‌های پُرفروش و مطرحِ جهان رخ می‌دهد، آنچه در فیلم‌نامه‌ها و نمایشنامه‌های ممتاز جاری است، آنچه در شیوهٔ روایتِ رسانه‌های اثرگذار حضور دارد و آنچه برخاسته از ملاک‌های پسند و ناپسندِ مخاطبان نسل امروز است، بر پایهٔ قواعد نظام‌یافته و روزآمدشده.

۲. مزیت دوم ما تعاملی‌بودن آموزش‌هاست، بدون یدک‌کشیِ این عنوان و بدون شعاردادن. در کارگاه داستان‌پردازی، همگی مستمر نظر می‌دهند، دائم بحث می‌کنند، بارها بلند فکر می‌کنند، به‌دفعات خود را بروز می‌دهند و می‌کوشند «بُرون‌داد» تولید کنند. این رسم و شیوهٔ مدرس است. به این کارگاه نیایید اگر به جزوه‌نویسی و گرفتن «درون‌دادِ» محض عادت دارید و دوست دارید که آخرِ این کارگاه‌ها جزوه‌ای شیک و منظم در دست داشته باشید و ذوق کنید که کلی نکتهٔ نظری یاد گرفته‌اید. روال کارگاه داستان‌پردازی این نیست. شکر خدا برای این نیاز این‌قدر کتابِ ترجمه‌شده و تألیفی در حوزهٔ داستان وجود دارد که با خواندن و داشتنِ آن‌ها هیچ نیازی به هیچ کلاسی نیست. کتاب‌های ارزشمند و مفصّلی هم هستند و از قضا جزو منابع توصیه‌شدهٔ مدرس‌اند؛ اما در خودِ کارگاه قرار است آفرینش رخ دهد. انبارکردن داده‌ها کافی است!

نگران هم نباشید. کلاس به گعده و حرف‌زدن‌های بی‌پایان و شخصی و بی‌فایدهٔ افراد نمی‌گذرد. مدرس حواسش هست که حدومرزهای محتوا و زمان را در فضای تعاملی کارگاه مراقبت کند.

داستان‌پردازی-نویسندگی

۳. کارگاه داستان‌پردازی مؤسسهٔ «ویراستاران» پُرتمرین و پُرتکلیف است. می‌خواهیم یاد بگیریم که با قلم و کاغذ و صفحه‌کلید دوست بشویم و ترسمان از آن بریزد و سوار واژه‌ها و جمله‌ها بشویم و به جاهای دیدنیِ درون و بیرونمان سر بزنیم. عادت به نوشتن یکی از اهداف این کارگاه است. در صحبت‌های مقدماتی با مدرس، رسیدیم به زمان‌بندی کارگاه و گزینهٔ «دو جلسه در هفته» را مطرح کردیم. خانم بهسام ناگهان و کشیده «نه» گفت! و ادامه داد: «من خیلی تکلیف می‌دهم. دو جلسه زیاد است. افراد یک هفته وقت می‌خواهند که انجام بدهند.» ما هم از طرف شما خوشحال شدیم از اینکه این شیوهٔ پوست‌کَنی را شنیدیم! کلاسِ بی‌تمرین و بی‌تکلیف چقدر بیهوده است. نه؟

با تمرین‌ها و تکلیف‌های این کارگاه، آماده می‌شوید برای اینکه «عادت نوشتن» را در خود بسازید. تشویق هم می‌کنیم که با تایپ پیش بروید؛ اما آوردن مشق‌ها با دست‌خطِ خوانا و نه لزوماً زیبا نیز قبول است. القصه، به این کارگاه بیایید اگر این عادت به نوشتن را دوست دارید. اما اگر دوست ندارید بنویسید، ما راه میان‌بُری بلد نیستیم. اگر قرار نیست پشت فرمانِ ماشین بنشینید، چه کاری است به کلاس‌های آموزش رانندگی بروید؟ داستان‌نویسی «دانش» که نیست! مهارتِ مبتنی بر دانش و آگاهی است. قواعدآموزی لازم دارد و دست‌گرمی و نوشتن و نوشتن و نوشتن.

۴. دلیل آخر نیز همان مزیت همیشگی «ویراستاران» از آذر۱۳۸۸ تا پایان عمرمان است: تضمین بی‌قیدوشرط و بدون سؤال و جوابِ رضایت شما، از «هر» خدمتی که در قبالش به «ویراستاران» ریالی پول می‌دهید. بله، هر زمان که باشد، اگر از آموزه‌ها یا روش تدریس ناراضی بودید، می‌توانید پول پرداختی‌تان را پس بگیرید، حتی اگر ساعتِ آخر کارگاه باشد!

تضمین بی‌قیدوشرط رضایت از «ویراسـتاران» برای هر ریالی که می‌پردازید!

داستان‌پردازی-داستان-ویراستاران


دورهٔ داستان‌پردازی چند سطح دارد و مراحلش چیست؟

داستان‌پردازی را در دو دستهٔ «دورهٔ اصلی» و «دوره‌های تکی» برنامه ریخته‌ایم. در این دو دسته، هفده کارگاه طراحی کرده‌ایم.

۱. دورهٔ داستان‌پردازی

دورۀ داستان‌پردازی شش کارگاه است. هریک از کارگاه‌ها پیش‌نیازِ کارگاه بعدی است و فرد مشتاق باید از «پایه ۱» شروع کند و به‌ترتیب پیش برود.

کارگاه ۱. داستان‌پردازی پایه ۱ [کارگاه پیشِ رو]
‌              پایه و بنای داستان
‌              عناصر داستان
‌              روند داستان (پلات)
‌              ساختن شخصیت
‌              پرداختن شخصیت
‌              کارگروه داستان‌پردازی
کارگاه ۲. داستان‌پردازی پایه ۲ [پس از دوسه بار برگزاریِ کارگاه بالا]
‌              ضروریات داستان‌پردازی
‌              نقشهٔ ساخت (بلوپرینت)
‌              لحن داستان
‌              ساختار چهارگوشه و ساختار کلاسیک پلات
‌              سکانس و صحنه
‌              کارگروه داستان‌پردازی
‌              پروژهٔ دورهٔ پایه
کارگاه ۳. داستان‌پردازی میانی ۱
‌              تحقیق و نقش واقعیت در داستان

‌              طرح داستان
‌              ساختار سکانس و صحنه و اجرا
‌              سؤال و جوابِ آنی
‌              مکالمه
‌              کارگروه داستان‌پردازی
کارگاه ۴. داستان‌پردازی میانی ۲
              الهام در مقابل بلاک نویسنده

‌              آغاز، میان، پایان
‌              گفتن در برابرِ نشان‌دادن
‌              ترس، مرگ، تخیل
‌              نشانه‌گذاری و پیش‌بینی
‌              پروژهٔ دورهٔ میانی
کارگاه ۵. داستان‌پردازی پیشرفته ۱
کارگاه ۶. داستان‌پردازی پیشرفته ۲
پروژهٔ نهایی ۱ و ۲ 

۲. دوره‌های تکی و تخصصی  

کارگاه ۷. اقتباس معکوس
‌‌              فیلم، سریال، پویانمایی (انیمیشن)، انیمه، پروژهٔ کارگاه

کارگاه ۸. ایدهٔ خام ۱
‌              موسیقی و ایده: پروژه‌های متعدد داستان کوتاه، فصل و سکانس

کارگاه ۹. ایدهٔ خام ۱
‌              ژانر و ایده: پروژه‌های متعدد داستان کوتاه و رمان کوتاه بر اساس ژانر
‌              شخصیت واقعی در داستان خیالی
‌              الهام و ایده: ترس، معمایی، جنایی، دلهره، اکشن
‌              گذشته در برابرِ حال
‌              الهام و ایده: فانتزی، علمی تخیلی، استیمپانک
‌              پس‌لرزه اتفاقات در زندگی شخصیت
‌              الهام و ایده: عاشقانه، حماسی، مدرن، خانوادگی
‌              شخصیت: کنش در برابرِ واکنش
‌              پروژهٔ کارگاه

کارگاه ۱۰. شخصیت‌پردازی و روان‌شناسی
‌              شخصیت زاده می‌شود یا پیدا می‌شود؟
‌              چرایی و چگونگیِ شخصیت اصلی
‌              داینامیک، کلیشه و تروپ
‌              شخصیت منفی و عمق شخصیت‌پردازی
‌              چرایی و چگونگیِ شخصیت منفی اصلی
‌              ظاهر و باطن شخصیت
‌              روان‌شناسی شخصیت: بیماری یا عادت؟
‌              خانه و خانواده: دلایل و قدرت انتخاب شخصیت
‌              جمع‌بندی و پروژهٔ کارگاه

کارگاه ۱۱. روند و پیشرفت داستان
‌              آغاز پروژهٔ درازمدت: از ایده تا اجرا
‌              جمع‌بندی پلات‌بندی
‌              پنسترینگ و راه و روش
‌              پلاتینگ و راه و روش
‌              به‌روزرسانی پروژه: پلات و اوت‌لاین
‌              مکان و زمان داستان
‌              الهام و استفاده
‌              پروژهٔ کارگاه

کارگاه ۱۲. نوشتن و ارائهٔ داستان
‌              ارائهٔ متن کامل پروژهٔ فردی
‌              عنوان، ژانر و خلاصهٔ پروژهٔ اصلی (تعیین‌شدهٔ قبل از ترم)
‌              جمله‌بندی در داستان
‌              لحن و صدا
‌              سکانس و صحنه
‌              گفت‌وگو (مکالمه) و تک‌گویی (مونولوگ) 
‌              مرتب‌سازی و بازنگری متن
‌              ویرایش: اشتباه‌های رایج زبان
‌              پروژهٔ کارگاه

کارگاه ۱۳. تحقیق، نوشتن و چاپ داستان
‌              اصول و روش تحقیق ادبی
‌              اهداف و منابع
‌              خلاصه‌نویسی داستان
‌              چاپ در ایران
‌              چاپ در خارج کشور: اصول کلی، نامهٔ درخواست، خلاصه و کلیت و محتوای داستان، ارائه و یافتن
‌              جمع‌بندی و پروژهٔ کارگاه

کارگاه ۱۴. کارگاه رمان
کارگاه ۱۵. کارگاه داستان‌نامه
کارگاه ۱۶. کارگاه داستان فیلم
کارگاه ۱۷. کارگاه داستان مانگا و کُمیک


 

من دوره‌های داستان‌نویسی رفته‌ام. می‌شود دورهٔ داستان‌پردازی را از سطح پیشرفته‌اش بیایم؟ 

در برنامۀ اجرایی ما در این کارگاه، این کارها تعریف نشده است: آزمون تعیین‌سطح، جهشی‌خواندن، ورود از میانهٔ سطوح و… . از سرِ متفاوت‌بودن محتوا و تمرین‌های چشمگیر دوره، هر عزیزی باید بزرگواری کند و از دورۀ پایۀ ۱ شروع کند؛ حتی اگر چند داستان و رمان نوشته باشد، حتی اگر چندین دورۀ داستان‌نویسی گذرانده باشد و حتی اگر کتاب‌های مرجعِ داستان‌نویسی را خوانده باشد. پس باید از ابتدا با هم شروع کنیم. فوقش این است که کارگاه‌ها به دانش و مهارت شما نمی‌افزایند و ناراضی خواهید بود و طبق تضمین بی‌قیدوشرط رضایت، همهٔ هزینهٔ پرداختی‌تان را پس می‌گیرید.

داستان‌پردازی


 

مدرس دورهٔ داستان‌پردازی کیست؟

عاطفه س. بهسام 
نویسنده، طراح، مدرس، مترجم

– داور و مدرس مسابقهٔ بین‌المللیِ نویسندگی پیچْوارز آمریکا ۲۰۱۸ (Pitch Wars)
– نویسندهٔ رمانِ برنده در مسابقهٔ بین‌المللیِ نویسندگی پیچوارز آمریکا ۲۰۱۷
– مدرس کارگاه‌های داستان و شخصیت‌پردازیِ داستان در مؤسسهٔ «ویراستاران»، انستیتوی ملی بازی‌سازی، دانشگاه امام‌خمینی(ره) و مؤسسه‌های دیگر
– دانش‌آموختهٔ دورهٔ نوشتن و ویراستِ رمان انگلیسی، سوزان لاکین
– دانش‌آموختهٔ دورهٔ شخصیت‌پردازی و روند داستان، مایکل هیگ و کریس وگلر
– دانشجوی دورهٔ نویسندگی حرفه‌ای، جسیکا برودی
– طراح شخصیت و طراح جلد، در چند نشر انگلیسی و آمریکایی
– ویراستار و طراح، در چند نشریهٔ انگلیسی و آمریکایی
– مدرس دورهٔ نوشتن و چاپ داستان به زبان انگلیسی
– داور اولین مسابقهٔ کُمیک «دیزاتن»
– کارگردان نخستین پادکست اختصاصی «انیمه» و «مانگا» (کست‌باکس، شنوتو، توییتر، تلگرام، اینستاگرام)
– سخنران «تِداکس جوانان تهران ۲۰۱۸» TEDxYouthTehran در ۱۶آذر۱۳۹۷

وبگاه رویداد ادبیِ پیچوارز PitchWars.org و صفحهٔ عاطفه بهسام در آن

پیچوارز-Wars-عاطفه بهسام-behsam

توییترِ پیچ‌وارز twitter.com/PitchWars و برچسب محبوبش PitchWars#

پیچوارز-Wars-عاطفه بهسام-behsam


مدرس در تدوین محتوای دوره از منابع زیر بهره جسته است:

– Anne Lamott, Bird by Birdکتاب داستان
– Jessica Brody, Save the Cat! Writes a Novel
– William Zinsser, On Writing Well 
– Ray Bradbury, Zen in the Art of Writing
– Julia Cameron, The Artist’s Way 
– Blake Snyder, Save the Cat! 
– Michael Hauge, Storytelling Made Easy
– Michael Hauge, Selling Your Story in 60 Seconds
– Michael Hauge, The Hero’s 2 Journeys
– E. M. Forster, Aspects of the Novel 
– C. S. Lakin, The 12 Key Pillars of Novel Construction: Your Blueprint for Building a Strong Story
– C. S. Lakin, Shoot Your Novel: Cinematic Techniques to Supercharge Your Writing 
– C. S. Lakin, Layer Your Novel: The Innovative Method for Plotting Your Scenes 
– James Scott Bell, Plot & Structure: Techniques and Exercises for Crafting a Plot that Grips Readers from Start to Finish 
– The Writing Life by Annie Dillard
– Donald Maass, Writing the Breakout Novel: Insider Advice for Taking Your Fiction to the Next Level 

– حسین حداد، زیروبمِ داستان، سرویراستار: محمدمهدی باقری، ۳ج.
– محسن سلیمانی، رمان‌نویسی در وقت اضافه، ۲ج.
– جمال میرصادقی، شناخت داستان.


کِی و کجا وعدهٔ دیدار ما؟ 

کارگاه داستان‌پردازی پایه ۱

گاه
دو کارگاهِ جداگانه، عینِ هم، صبح و عصرِ یکشنبه‌ها
محتوا و مدرس دو کارگاهِ عین هم است و فقط جداگانه پیش می‌رود، به‌موازاتِ همدیگر، یکی صبح و دیگری عصر، هر دو در روزهای یکشنبه. صبح برایتان بهتر است یا عصر؟ در همان شرکت کنید.

کارگاه صبح‌ها (۲۵هزار تومان ارزان‌تر از کارگاه عصر)

۲۱ ساعت، ۷ جلسۀ ۳ ساعتی، هفته‌ای ۱ جلسه
صبح یکشنبه‌ها ساعت ۱۰ تا ۱۳
از یکشنبه ۱۰شهریور تا یکشنبه ۲۱مهر۱۳۹۸، دیدن تقویم

کارگاه عصرها
۲۱ ساعت، ۷ جلسۀ ۳ ساعتی، هفته‌ای ۱ جلسه
عصرِ یکشنبه‌ها ساعت ۱۷ تا ۲۰
از یکشنبه ۳شهریور تا یکشنبه ۱۴مهر۱۳۹۸، دیدن تقویم

جای: دفتر «ویراستاران»
به‌نشانیِ ذکرشده در پاصفحه (پایینِ همهٔ صفحه‌های وبگاه)


من می‌خواهم به این کارگاه بیایم. 

شادباش می‌گوییم برای آغازکردن این راه بلند
و سپاسگزاریم برای اعتمادتان به ما.
نام‌نویسی آسان است:
واریز + پیامک. در جلسهٔ نخست می‌بینیمتان.

بها
کارگاه صبح: برای دقیقه‌نودی‌ها ۴۴۵،۰۰۰ تومان.
کارگاه عصر: برای دقیقه‌نودی‌ها ۴۷۰،۰۰۰ تومان.

تخفیف‌های خوشمزه!
۱. تخفیف نام‌نویسی زودهنگام
۲. تخفیف نام‌نویسی گروهی

تخفیف‌ نام‌نویسیِ زودهنگام‌ 
برای نام‌نویسی تا ساعت ۲۳:۵۹ پنجشنبه ۷شهریور۱۳۹۸:
کارگاه صبح: ۴۴۵،۰۰۰ تومان فقط ۳۴۵،۰۰۰ تومان یعنی ۱۰۰،۰۰۰ تومان تخفیف!
کارگاه عصر: ۴۷۰،۰۰۰ تومان فقط ۳۷۰،۰۰۰ تومان یعنی ۱۰۰،۰۰۰ تومان تخفیف!
هر دو کارگاهِ صبح و عصر: با هدیهٔ یک وِبینار ویرایشی

تخفیف نام‌نویسی گروهی به‌صورت بازگشت پول در پایان دوره
دونفــــری: ۲۰،۰۰۰ تومان تخفیف = هر نفر ۱۰،۰۰۰ تومان بازگشت پول
سه‌نفـری: ۴۵،۰۰۰ تومان تخفیف = هر نفر ۱۵،۰۰۰ تومان بازگشت پول
چهارنفری: ۸۰،۰۰۰ تومان تخفیف = هر نفر ۲۰،۰۰۰ تومان بازگشت پول
پنج‌نفـری: ۱۲۵،۰۰۰ تومان تخفیف = هر نفر ۲۵،۰۰۰ تومان بازگشت پول
شش‌نفـری: ۱۸۰،۰۰۰ تومان تخفیف = هر نفر ۳۰،۰۰۰ تومان بازگشت پول

دوروبَرتان انگشت‌شماری پیدا می‌شوند که دوست دارند این مهارت را بیاموزند و لذا به چنین آموزشی نیاز دارند. باخبرشان کنید و با هم تشریف بیاورید به کارگاه. به‌جز تخفیف‌گیری از ما، او از شما سپاسگزار خواهد شد.


نکته‌های مهم در نام‌نویسی گروهی

۱. شرط ضروری در تخفیف گروهی این است که پولِ همه را «یکجا» و در «یک پرداخت» واریز بفرمایید. تأکید می‌کنیم: چه برخط (آنلاین) پرداخت کنید و چه کارت‌به‌کارت، باید کل شهریۀ گروه را یکجا و با یک فیش واریز بفرمایید. در پرداخت برخط، حتماً «تعداد خرید» را به‌اندازۀ تعداد افراد گروه تعیین کنید.

۲. این تخفیف فقط به‌صورت «بازگشت وجه» در انتهای دوره است؛ یعنی در هنگام نام‌نویسی و واریز پول لحاظ نمی‌شود؛ بلکه مبلغ تخفیف را بعداً در پایان برگزاری دوره، به‌صورت حضوری و نقدی، به کسانی که گروهی و یکجا نام‌نویسی کرده‌اند، تقدیم می‌کنیم.

۳. تخفیف‌های نام‌نویسی گروهی با بقیۀ تخفیف‌های نام‌نویسی جمع می‌شود؛ یعنی اگر چند نفر زودهنگام نام‌نویسی کردند، از هر دو تخفیف برخوردار می‌شوند!


کافی است هزینه را برخط (آنلاین) واریز بفرمایید و پس از واریز،
اسم و فامیل و مبلغ واریزی را پیامک کنید 
به شمارۀ ۰۹۳۶۳۵۵۸۸۳۷
برای تماس با این شماره، لطف کنید و فقط در زمان‌های اداری زنگ بزنید، مگر در مواقع ضروری.

اگر تمایلی ندارید به پرداخت برخط (آنلاین)
می‌توانید از راهِ «کارت‌به‌کارت» یا «پایا» اقدام کنید:

حساب بانک رسالت: 50148903321
کارت: 5041721039481842
شبا: IR900700050100114890332001
به‌نام محمدمهدی باقری کاکُلکی

در تعیین مبلغ واریزی دقت کنید و با توجه به تاریخ واریزتان،
تخفیف‌داشتن یا نداشتنِ نام‌نویسی را در نظر بگیرید.
مبلغ کارگاه صبح ۲۵هزار تومان ارزان‌تر از کارگاه عصر است.
پس از واریز، اسم و فامیل و مبلغ واریزی را
به شمارۀ  ۰۹۳۶۳۵۵۸۸۳۷ پیامک کنید.
برای تماس با این شماره، لطف کنید و فقط در زمان‌های اداری زنگ بزنید، مگر در مواقع ضروری.

داستان‌پردازی


تجربهٔ پرنکتۀ مژگان قاضی‌راد
از گذراندن دورهٔ نگارش خلاق در آمریکا

– دانشجویان موظف بودند یک ماه قبل از شروع کارگاه، بیست صفحه نثرِ ویرایش‌شده و آماده از کارشان را برای منشیِ برنامه بفرستند.

– دانشجو باید قبل از شرکت در کارگاه، کار بقیهٔ دانشجویان گروهش را که معمولاً نُه تا ده نفر بودند، بخواند و روی نوشتۀ دیگران یک صفحۀ مدوّن نقد بنویسد. منشی برای همۀ ما راهنمایی فرستاد که نقد سازنده باید به چه شکلی انجام شود.

– هر ترم، در طول مدت اقامت دانشجویان در قرارگاه کوهستانی، چند نویسندهٔ برجسته، ویراستار یا وکیل و کارگزارِ زبردست دعوت می‌شدند و مهمان افتخاری برنامه بودند. این مهمانان از تازه‌های نشر و اتفاقاتی که در جهان نشر آمریکا می‌افتد، اطلاعات مفیدی به ما می‌دادند.

– هر دانشجو موظف بود هر پنج هفته، سی صفحه نوشتۀ تازه برای استادراهنمایش بفرستد. یک هفته بعد از هر مهلتِ تحویل، استادراهنما استنباط کلی‌اش دربارۀ آن سی صفحه و ویرایشِ سطربه‌سطر آن را برای دانشجو می‌فرستاد.

– در پایان دوره، باید متنی تحویل می‌دادیم بین ۶۰،۰۰۰ تا ۱۰۰،۰۰۰ واژه (۲۴۰ تا ۴۰۰ صفحۀ ۲۵۰واژه‌ای).

– بعد از دو سال کار فشرده و طاقت‌فرسا می‌توانم با اطمینان بگویم: آنچه نویسنده را نویسنده می‌کند، استمرار در خواندن و نوشتن است.

– به‌قول استفان کینگ، نویسندۀ بزرگ آمریکایی: «اگر نویسنده‌ای فرصتی برای خواندن نداشته باشد، حتماً فرصت و وسیله‌ای برای نوشتن نخواهد داشت. به همین سادگی!»

– اینکه در سال، دو تا کتاب بخوانیم یا یک داستان ۱۰هزارکلمه‌ای بنویسیم و بخواهیم گوش دنیا را با نوشتن این ۱۰هزار کلمه پر کنیم، خودمان را و وقت و انرژی‌مان را به بادِ فنا داده‌ایم.

– در سختیِ نوشتنِ هر روز و ویراستن و خواندنِ بسیار است که نثر پخته می‌شود و سبکِ نویسنده شکل می‌گیرد.

– اگر اهمیت آنچه در این دو سال آموخته‌ام، در یک کفۀ ترازو بگذارم، در کفۀ دیگرش حتماً نوشتنِ مدام قرار می‌گیرد.

نوشتهٔ کامل ایشان در اینجاست.
خواندنی‌های بیشتر دربارهٔ «نوشتن» را اینجا می‌یابید. 

داستان‌پردازی-داستان‌نویسی-داستان


پرسش و ابهامی هست؟ 
۰۲۱۶۶۹۱۹۹۶۲ و ۰۹۳۶۳۵۵۸۸۳۷  t.me/virastaran1
برای تماس با این شماره، لطف کنید و فقط در زمان‌های اداری زنگ بزنید، مگر در مواقع ضروری.



هر آدمی داستانی دارد. 

بیایید با داستان‌‌خوانی، همدیگر را بشناسیم. 

بیایید در داستان‌پردازی، خودمان را بشناسیم. 

بیایید آغاز کنیم سفرِ شیرینِ روایتگری را…

که هریک از ما داستانی دارد برای گفتن. 


سخنرانی عاطفه س. بهسام، تِداکس جوانان تهران ۲۰۱۸ TEDx Youth Tehran در ۱۶آذر۱۳۹۷‌

داستان‌پردازی-behsam-عاطفه بهسام


 

حالا که تا اینجا آمده‌ام، دوست دارم مؤسسهٔ «ویراستاران» را بشناسم. 

کارویژهٔ مؤسسهٔ «ویراستاران» دو چیز است: ویرایش می‌کنیم. ویرایش یاد می‌دهیم.

از آذر۱۳۸۸ آغاز کرده‌ایم و با تمرکز پیش رفته‌ایم. تاکنون، ۲۲۶ کارگاهِ ۴۰ساعتیِ ویرایش و درست‌نویسی در ۲۰ شهر برگزار کرده‌ایم. اگر کارگاه‌های دیگر و نشست‌های تمرین ویرایشی و نشست‌های متن‌خوانی را نیز به آن بیفزاییم، می‌شود ۱۵۲ نهادِ میزبان، در ۲۲ شهر:‌

کتابخانۀ ملی (تهران و شیراز و مشهد)، دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران (انجمن علمی‌دانشجویی)، پژوهشگاه سلول‌های بنیادی رویان، باغ کتاب، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، صداوسیما (معاونت سیاسی و باشگاه خبرنگاران جوان)، مدرسهٔ اشتغال دانشگاه شریف، سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران، مرکز آموزش‌عالی آزاد بهار، آکادمی بانک سامان، رادیو ایران (کافه‌هنر)، حوزۀ علمیۀ مشهد، صداوسیمای خراسان، اداره‌کل آموزش بانک سپه، مؤسسهٔ ملی تحقیقات سلامت کشور، جهاددانشگاه دانشگاه اصفهان، دانشکدۀ علوم پزشکی مشهد، نشریۀ راه، مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان اصفهان، دانشکدۀ علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران، کانون اسلامی انصار، کتابخانۀ زهرائیۀ نجف‌آباد، جامعة‌المصطفی مشهد، خبرگزاری دانشجویان ایران، سازمان بهزیستی، مؤسسهٔ کتاب‌پردازان مشهد، مرکز ادبی بهاران، مؤسسۀ رخداد تازه، مجموعۀ سرچشمه، دانشگاه الزهرا (اعضای هیئت‌علمی)، دانشگاه ادیان و مذاهب قم، دانشگاه خلیج فارس بوشهر و… .

سابقهٔ زمانی و مکانیِ همهٔ ۲۲۸ کارگاهِ ویرایش را اینجا فهرست کرده‌ایم
و فهرست کامل میزبانان را اینجا.
کیستی «ویراستاران»


اگر تازه با ما آشنا شده‌اید،
بروید سراغ «آواچه‌»های رایگان.
خوشتان می‌آید!

2 دیدگاه. دیدگاه خود را ثبت کنید

  • Avatar
    بانو تقیان
    2تیر 1398، 11:03

    سلام. روزتون بخیر. پیشنهاد می‌کنم هر کارگاهی دارین کنارش، زیرش، بالاش، خلاصه یه جایی همون اطراف، یه اشاره به محلش بکنین. مثلاً برای همین برنامه یه جایی بذارین که کارگاه مال تهرانه که یکی مثل من کل صفحه رو پایین و بالا نکنه بعد تازه بفهمه عه اینکه مال تهرانه نه مشهد!
    با سپاس فراوان

    پاسخ
    • حرفتان درست است. سپاسگزارم. البته بنای ما همیشه این بوده که کارگاه‌های شهرهای دیگر را در داخل همان عنوانِ کارگاه مشخص می‌کردیم. دوست نداریم که در عنوان یا همان ابتدا هی بنویسیم «تهران». همین‌جوری‌اش اسم تهران زیاده بزرگ شده است، مثل بزرگ‌شدنِ بی‌قاعدهٔ آن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

9 + 1 =

فهرست
کپی شد