virastaran.net/a/10843

چرا این‌همه استقبال از کارگاه‌های «ویراسـتاران»؟!

آموزش, دربارهٔ کارگاه‌ها, کارگاه‌های حضوری

به‌لطف پروردگار، از کارگاه‌های ویرایش و درست‌نویسی مؤسسهٔ «ویراسـتاران» استقبال چشمگیری صورت گرفته است. «ویراستاران» تاکنون ۸۴۹ برنامهٔ آموزشی در ۱۴ شهر ایران‌زمین و ۲ شهر خارج از ایران برای ۱۰,۶۷۷ شرکت‌کننده برگزار کرده است. استقبال از کارگاه‌های «ویراسـتاران» را می‌توان ناشی از چند عامل دانست:
۱. به‌روزبودن آموزه‌ها و مبتنی‌بودن آن‌ها بر نیاز مخاطبان؛
۲. روش تدریس فعال و پرنشاط و کارگاهی؛
۳. تضمینی‌بودن خدمات:

تضمین بی‌قیدوشرط رضایت از «ویراسـتاران» برای هر ریالی که می‌پردازید!

اما جدای از این عوامل، سرچشمهٔ این روی‌آوری پُربرکت را باید در نیاز شدید اهالی قلم‌به‌دست ایران به آموختن شیوه‌های درست‌نویسی و روان‌نگاری فارسی جست‌وجو کرد.

شوربختانه، نهادهای فرهنگی بزرگ کشور، مانند آموزش‌وپرورش و وزرات علوم و مراکز حوزوی و پژوهشگاه‌ها و نیز فرهنگستان زبان، کمترین گوشه‌چشم را به آموزش نگارش درست فارسی و کاستن از آشفتگی‌های قلمی دارند؛ ازاین‌‌رو خیل عظیم دانشجویان و طلاب و پژوهشگران و مترجمان و خبرنگاران هیچ‌کجا آموزشی مهارت‌آموز و اثربخش در زمینهٔ فارسی‌نویسی نمی‌بینند و سرگردان در پی پاسخ‌دهی به این نیاز برمی‌آیند.

گرچه مؤسسهٔ «ویراسـتاران» در برگزاری دوره‌های پی‌درپی و حفظ کیفیت آن‌ها و به‌روزنگهداری دانش ارائه‌شده، تمام توان خود را به‌کار بسته است، پندار ما این است که نهال نوپای «ویراسـتاران» تاب پاسخ به حتی بخشی کوچک از این نیاز فراگیر را ندارد. امیدواریم که نهادهای تنبل متولی زبان شیرین فارسی، در این وادی ناپیموده و آینده‌دار، یا خود دستی بجنبانند یا چتری حمایتی بر سر اندک گروه‌های فعال در این وادی بگسترند. باشد که شاهد توسعهٔ روزافزون این پاسخ‌دهی گریزناپذیر به آن نیاز گزیرناپذیر باشیم.

بخوانید و ببینید:

سابقۀ کارگاه‌های ویرایش و درست‌نویسیِ «ویراستاران»

گزارش تصویری کارگاه «تسلط بر وُرد»

مقالات پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پُر کردن این بخش الزامی هست
پُر کردن این بخش الزامی هست
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
کپی شد