virastaran.net/to/11913

نگاهی پرنده‌وار به پروندهٔ «تولید محتوا»

آموزش, تولید محتوا, نگارش و زیبانویسی

می‌خواهیم نگاهی بیندازیم گذرا به محبوبِ این روزها یعنی «محتوا». در این نوشته می‌خوانید:

  • محتوا چیست؟
  • بازاریابی محتوا به چه معنا است؟
  • چرا تولید محتوا اهمیت دارد؟
  • چه‌کسی می‌تواند محتوا تولید کند؟
  • آیا با نوشتن می‌توان پول‌دار شد؟

واژهٔ «محتوا» به‌گوشتان خورده است. نه؟ این روزها اگر چند ساعتی وب‌گردی کنید، متوجه می‌شوید که بحثِ «بازاریابی محتوا» چه اندازه داغ است. شاید در این جست‌وجوها به آگهی‌های استخدام برای شغل «تولیدکنندهٔ محتوا» برخورد کرده باشید! این نوشته با شما دراین‌باره صحبت می‌کند و در پایانش متوجه می‌شوید که محتوای خوب تا چه اندازه مفید و حیاتی و ارزشمند است.

رشد پرشتاب وبگاه‌ها

نگاهی پرنده‌وار به پروندهٔ تولید محتوا-کانتنت مارکتینگ-ویراستاران

اگر اهل آماردرآوردن باشید، متوجه خواهید شد که در چند سال گذشته، چه تعداد وبگاه (وب‌سایت) متولد شده‌اند و رقابت در دنیای مجازی به چه میزان افزایش ‌یافته است. اطلاعات فراوانی برای مشتریان در دنیای مجازی هست. تعداد وبگاه‌ها از میلیون پا فراتر گذاشته و به میلیارد رسیده! در این شلوغ‌بازارِ پرمدعا و پرمشتری، کدام وبگاه‌ها سرآمدند؟ اگر گفتید وجه تمایز وبگاه‌های ممتاز در چیست؟ بله، محتوا.

محتوا تعریف می‌خواهد؟!

وبگاه با محتوا پر می‌شود. اگر داده‌ها را در قالب‌هایی مانند نوشته، تصویر، فیلم، آوا (پادکست)، اطلاع‌نگاشت (اینفوگرافیک) و… بریزید، محتوا تولید کرده‌اید. محتوای تولیدشده را می‌توان در وبگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار داد و منتشر کرد. محتوا به مخاطب آگاهی می‌دهد، باخبرش می‌کند، تصورش را اصلاح می‌سازد، آموزشش می‌دهد، بر بازدهِ کاری‌اش می‌افزاید، ترغیبش می‌کند، به او محصولی می‌فروشد یا خدمتی ارائه می‌کند. در همین مسیر، «تولید محتوا» یعنی نگارش مقاله‌ای آموزنده و کاربردی، ضبط فیلم، تدوین آوا (پادکست)، طراحی اطلاع‌نگاشت (اینفوگرافیک)، جمع‌آوری و انتشار آمار، نظرسنجی از مشتریان و نمایش نتایج آن، نوشتن کتاب دیجیتال و… .

گفت‌وگو از راه محتوا!

شاید برایتان عجیب باشد که با کمک محتوا بتوان صحبت کرد؛ اما این موضوع حقیقت دارد. صاحبان کسب‌وکارها با تولیدِ محتوا می‌توانند با مخاطبان خودشان حرف بزنند. آن‌ها اطلاعات تجاری خود را در وبگاه منتشر می‌کنند و با این کار می‌توانند موضوعات مهم کاری‌شان را به‌گوش مشتریان برسانند.

بازاریابی محتوایی چیست؟

نوشتن مقاله مانند توزیع بروشور است، ساختن فیلم حکمِ تماس تصویری را دارد و ضبط صدا مانند فرستادن پیام صوتی است. تازه، مشتریان نظر خود را در پای محتوای تولیدشدهٔ شما درج می‌کنند، به پرسش‌هایتان پاسخ می‌دهند، در نظرسنجی‌هایتان شرکت می‌کنند، به «درخواستِ اقدام»هایتان واکنش نشان می‌دهند و اعتراض و پیشنهادهایشان را برایتان می‌فرستند. پس سخت نیست پذیرش این واقعیت که با کمک محتوا، بین کسب‌وکار شما و مشتریانتان گفت‌وگو و تعامل درمی‌گیرد.

محتوا؛ پادشاه دنیا

نگاهی پرنده‌وار به پروندهٔ تولید محتوا-کانتنت مارکتینگ-ویراستاران

ضرب‌المثل معروفی می‌گوید: Content is King. معنی این ضرب‌المثل می‌شود: «محتوا پادشاه است.» می‌خواهیم کمی دربارهٔ این ضرب‌المثل پرمغز با هم صحبت کنیم. بیایید قوهٔ تخیل خود را به‌کار گیریم و کسب‌وکار اینترنتی را مانند کشور یا سرزمینی در نظر بگیریم. در این صورت، پادشاهیِ این سرزمین را محتوا بر عهده دارد. شکست و پیروزی سرزمین‌های مجازی نیز بر اثر ضعف یا قوت محتوای آن‌هاست.

حالا اگر کسب‌وکارهای اینترنتی را به بدن انسان تشبیه کنیم، محتوا قلب آن خواهد بود. محتوا به‌سبب جایگاه ویژه‌ای که دارد، می‌تواند باعث حیات یا حذف وبگاه‌ها شود.

بازاریابی محتوا به چه معناست؟

تجارت‌های امروزی به بازاریابی محتوا نیاز دارند تا در دنیای دیجیتال دیده شوند. بازاریابی محتوا یکی از شاخه‌های بازاریابی اینترنتی است. بازاریابی محتوا یعنی اطلاعات خود را به‌صورت محتوا تولید کنید و بعد از آن، محتوا را به‌صورتی دربیاورید که قابل‌اشتراک‌گذاری باشد. محتوای تولیدشده نشان‌دهندهٔ تخصص شماست. اشتراک‌گذاری محتوا کمک می‌کند تا دیگران از اطلاعات و تخصص و محصولات شما باخبر شوند. با تولید محتوای باارزش و مناسب و آموزشی می‌توانید به مخاطب بفهمانید که کارِ شما مطمئن و مفید و کاربردی است.

شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا

شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا دو دوست هستند، دو دوستی که با هم تیمی قدرتمند برای تبلیغ و موفقیت کسب‌وکار افراد می‌شوند. زمانی که محتوایی جذاب موجود است، شبکه‌های اجتماعی آن را به‌گوش کاربران می‌رسانند. زمانی هم که شبکه‌های اجتماعی دنبال‌کنندگان (follower) زیادی دارند، محتوای جذاب، به جذب و راضی‌کردن مخاطبان می‌شتابد. شبکه‌های اجتماعی موفق با پایه‌های استوار بازاریابی محتوا آغاز به کار می‌کنند. اگر این دو دوست در کنار هم باشند، به یکدیگر کمک می‌رسانند و موجب رونق چشمگیر کسب‌وکارهای اینترنتی خواهند شد.

نگاهی پرنده‌وار به پروندهٔ تولید محتوا-کانتنت مارکتینگ-ویراستاران

محتوا و بازاریابی با ایمیل

احتمالاً شما هم با بازاریابی با ایمیل (ایمیل‌مارکتینگ) مواجه شده‌اید. مثلاً بعضی وقت‌ها جعبهٔ نامه‌های الکترونیکی خود را باز می‌کنید و با انبوهی از ایمیل‌های تبلیغاتی مواجه می‌شوید. ایمیل‌مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی محتوا است. ایمیل‌مارکتینگ با تولید محتوا عجین است. متن‌های جذاب ایمیل‌های تبلیغاتی را همان کسانی می‌نویسند که محتوا تولید می‌کنند.

چرا تولید محتوا اهمیت دارد؟

نگاهی پرنده‌وار به پروندهٔ تولید محتوا-کانتنت مارکتینگ-ویراستاران

گفتیم که با تولید محتوای غنی و کاربردی با سرعتی شگفت‌انگیز، نام تجاری خود را بر سر زبان‌ها خواهید انداخت. مخاطبان وقتی ‌که با محتوایی ارزشمند مواجه می‌شوند، آن را به‌اشتراک می‌گذارند و با این روش، نام تجاری شما را به‌گوش دیگر افراد نیز می‌رسانند. محتوای مناسب برای کاربران کاملاً قابل‌فهم است و مطالب و نکات ارزشمندی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. محتوای خوب، سرگرم‌کننده و درگیرکننده است و مشتری را به اقدام ترغیب می‌کند.

شغلی به‌نام تولیدکنندهٔ محتوا

محتوا این روزها به‌اندازه‌ای بااهمیت شده است که خیلی از مدیران ترجیح می‌دهند مسئولیت تولید محتوای موردنیاز خود را به دیگران بسپارند. این قضیه باعث شد تا شغلی به‌نام تولیدکنندهٔ محتوا ایجاد شود. شخص تولیدکنندهٔ محتوا باید بتواند در بین منابع موجود جست‌وجو کند، صحیح‌ترین اطلاعات را استخراج کند، اطلاعات جمع‌آوری‌شده را در قالب مناسبی (متن، تصویر، فیلم، اینفوگرافیک و…) بریزد و محتوای تولیدشده را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند. مهارت در نوشتن از اصلی‌ترین توانایی‌های تولیدکنندگان محتواست.

چرا تولید محتوا یکی از شغل‌های پرطرف‌دار آینده است؟

آیا می‌توان به‌کمک تولید محتوا، درآمد کسب کرد؟

بله، تولید محتوا یکی از مشاغلی است که آیندهٔ درخشانی در پیش رو دارد. در آینده‌ای نه‌چندان دور، افراد زیادی طرف‌دار این حرفه خواهند شد. با تسلط بر اصول تولید محتوا و افزایش توانایی‌های تخصصی می‌توان به مشاغلی مانند کپی‌رایتری، سئورایتری، وبلاگ‌نویسی حرفه‌ای و مدیریت تولید محتوا روی آورد. مشاغلی را که در این قسمت نام برده‌ایم، در مقاله‌های بعدی وبگاه «ویراستاران» توضیح خواهیم داد.

نتیجه

محتوا معجزه می‌کند! دلیل این ادعا این است که با محتوای مناسب می‌توانید در اینترنت به‌سرعت پیشرفت کنید.


نویسنده: فهیمه شریفی

مقالات پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پُر کردن این بخش الزامی هست
پُر کردن این بخش الزامی هست
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
کپی شد