virastaran.net/hz/11645

قابل واردنمودن!

آموزش, تمرین, حساسیت زبانی, کلیشه‌کُشی, ویرایش زبانی, ویرایش و درست‌نویسی

قابل واردنمودن-ویراستاران

«پی‌سی‌دانلود» بزرگ‌ترین وبگاه بارگذاری (دانلود) در ایران است و تمام وبگاه‌های دیگر در این زمینه، مقلدان آن‌اند. البته در تمام این وبگاه‌ها، توضیحات زیر هر نرم‌افزار را با زبانی سرسری و بی‌مایه نگاشته‌اند و بیش از این هم از این فضا انتظار نمی‌رود. در توضیح نرم‌افزار JDownloader این جمله رخ می‌نماید:

به علاوه بسیاری از وبسایت های دارای پیوندهای رمزنگاری شده (link encryption) به عنوان مثال سایت هایی که با دریافت درخواست مبنی بر دانلود فایل، آنها را به اصطلاح Redirect می کنند، مورد پشتیبانی این نرم افزار قرار دارند، بنابراین تنها لازم است برای دانلود از اینگونه سایت ها، لینک های رمزنگاری شده را درون کپی نمایید و بقیه کارها را نرم افزار بصورت خودکار انجام می دهد. همچنین این برنامه قابل وارد نمودن فایل های CCF, RSDF و فایل های جدید DLC را دارا می باشد. (http://p30download.com/fa/entry/33659)

آنچه جالب است، به‌هم‌ریختگی ذهن مترجم یا نویسنده در هنگام چینش واژه‌ها و برساختن جمله‌هاست. شخصاً این پدیده را درخور تأمل می‌دانم: چه می‌شود که ذهن نویسنده‌ای از میان انبوه حالت‌های ممکن، بدریخت‌ترین چیدمان را برمی‌گزیند؟ به‌راستی، در لحظهٔ شکل‌گیری جمله، چه فرایندی در ذهن نویسندهٔ نابلد حاکم می‌شود که در ذهن نگارندهٔ کاربلد نیست و به‌گونه‌ای دیگر است؟

تجربهٔ دیگرم در مواجهه با این‌طور متن در سومین ماه از نخستین فصل سال ۱۳۹۲ شکل گرفت. فرصتی استثنایی دست داد و آن را به‌سرعت با دوستانم در میان گذاشتم:

نسخهٔ اسمارت سکیوریتی از ضدبدافزار (آنتی‌ویروس) نُد ۶، به‌مدت چهارده ماه، کاملاً قانونی و مطمئن، فقط ۲۰ هزار تومان!

به حدود شصت‌هفتاد نفر پیامک زدم و دَه نفر خواستند… و خریدیم و تمام. طنز تأمل‌برانگیزش اینجا بود: یکی از دوستان در پاسخ پیامک بنده چنین پرسیده بود:

آقا، قابل آپه؟

مقالات پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پُر کردن این بخش الزامی هست
پُر کردن این بخش الزامی هست
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
کپی شد