virastaran.net/a/12096

حال كه معلوم شد هدف افراد بخیل…

آموزش, اصلاح خطای منطقی و پیچیده‌نویسی, تمرین, ویرایش زبانی, ویرایش و درست‌نویسی

ناویراسته: حال كه معلوم شد هدف افراد بخیل از بخل‌ورزیدن، استغنا و بی‌نیازی است، به این نكتهٔ بسیار مهم باید توجه کنیم كه به‌دنبال استغنابودن، حتماً بی‌نیازی واقعی وجود ندارد؛ زیرا استغنا، طلب‌کردن بی‌نیازی و دنبال آن بودن است و معلوم نیست افراد تا چه اندازه به این هدف می‌رسند.

درنگ: حال كه معلوم شد هدف افراد بخیل از بخل‌ورزیدن، استغنا و بی‌نیازی است، به این نكتهٔ بسیار مهم باید توجه کنیم كه به‌دنبال استغنابودن، حتماً بی‌نیازی واقعی وجود ندارد؛ زیرا استغنا، طلب‌کردن بی‌نیازی و دنبال آن بودن است و معلوم نیست افراد تا چه اندازه به این هدف می‌رسند.

ویراسته: حال كه معلوم شد هدف افراد بخیل از بخل‌ورزیدن، استغنا و بی‌نیازی است، به این نكتهٔ بسیار مهم باید توجه کنیم كه به‌دنبال داشتن حالت استغنا، حتماً بی‌نیازی واقعی وجود ندارد؛ زیرا استغنا، طلب‌کردن بی‌نیازی است و معلوم نیست افراد تا چه اندازه به این هدف می‌رسند.

گزارش: در ویرایش متون اخلاقی، بسیار اتفاق می‌افتد که به چینش عجیب کلمات برمی‌خوریم. ایراد بر سر جمع‌کردن «استغنا» با «بودن» است. استغنا مصدر باب استفعال است. مصادر باب استفعال به‌معنای طلب‌کردن می‌آیند. استغنا طلب‌کردن بی‌نیازی است و مصدرِ «بودن» با آن ناسازگار است؛ مثل فعل «داد» که آوردن آن با استعفا صحیح نیست.

مقالات پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پُر کردن این بخش الزامی هست
پُر کردن این بخش الزامی هست
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
کپی شد