virastaran.net/a/11042

خودکشیِ بعد از تحویل کار!

تجربه‌های کاری, خطای ویراستار, دربارهٔ ویراستار, ویرایش رایانه‌ای, ویرایش و درست‌نویسی

خودکشیِ بعد از تحویل کار!-کتاب‌سازی-ویراسـتاران

به‌تازگی کاری را ویرایش می‌کردیم که بسیار نایکدست بود و ارجاع‌های ناقص داشت. به‌عبارتی، بیشترِ مطالب آن‌ را از کتاب‌های مختلف و اینترنت و… جمع‌آوری کرده بودند. برای این کار، باید نمایه هم درمی‌آوردیم! ما هم خوش‌حال و شاد و خندان (!)، با خود گفتیم که ابتدا کار را ویرایش می‌کنیم، بعد نمایه‌ها را درمی‌آوریم و بعد آنجاهایی که لازم است، کامنت می‌گذاریم. به‌پایان‌رساندن این کار همان و کنده‌شدن پوست از سرِ ما همان!

تجربهٔ بسیار مهم

در این‌گونه مواقع، کارِ نمایه‌ها و کامنت‌ها را هم‌زمان با ویرایش انجام دهید. در غیر‌ این‌ صورت، مانند من و خانم فودازی و خانم صادقی‌نژاد، به خودکشیِ بعد از تحویل کار خواهید اندیشید!


تجربه‌ای از: مهسا صابر.

مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. دیدگاه خود را ثبت کنید

  • درود بر شما.
    این را متوجه شدم که باید هنگام ویرایش، کامنت‌ها را گذاشت.
    اما نفهمیدم چرا فرموده‌اید در همان زمان ویرایش، نمایه هم ساخته شود. نمایه‌سازی قاعدتاً باید در پایان کار و پس از صفحه‌آرایی تهیه شود تا شمارۀ صفحات پس از استخراج نمایه تغییر نکند.
    البته شاید منظورتان نمایه‌سازی با استفاده از امکان Index در وُرد است. شاید منظورتان این بوده که در همان حال ویرایش، با استفاده از Mark Entry مدخل‌های مدنظر را ایندکس کنیم. اگر این را می‌خواسته‌اید بگویید که سخن خوبی است. فقط این را در نظر بگیرید که در هنگام ویرایش شاید بعضی از واژه‌های زیرمجموعۀ هر مدخل ایندکس نشود. مثلاً اگر «آیت‌الله مطهری» را ایندکس کنید و در ادامۀ متن آمده باشد «آیت الله مطهری»، این عبارت ایندکس نمی‌شود. حواستان به این باشد.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پُر کردن این بخش الزامی هست
پُر کردن این بخش الزامی هست
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
کپی شد